איך עושים תכנון שנתי / וגם המלצות לטיול בצפון

כבר כמה זמן אני חושבת שהגיע הזמן שגם אני אצא לנופש חברה. ולא של החבר'ה שאני מנהלת בבית בשעות אחר הצהרים, אלא נופש של העבודה. כזה שמשלב ביזנס עם פלז'ר. אבל כדי שזה יקרה, צריך להפעיל כוחות לוגיסטיים מיוחדים ולפזר בבית קטורת נגד חוקי מרפי. אחרי שאירחתי את מיכל בן-ארי מנור במגזין, והיא סיפרה על כל האפשרויות שיש לנו העצמאיות לשלב עבודה ונסיעות, אמרתי לעצמי שאני חייבת להתגבר או להתעלם מהקשיים ולצאת לנופש משלי. אז החלטתי להתחיל בקטן, שעה וחצי מהבית.

כדי לצקת את התוכן המקצועי לנופש, הזכרתי לעצמי שאני מתכננת לתכנן את הזמן שלי כבר יותר מידי זמן, אבל ללא תוצאות. והפלתי לעצמי אסימון – אני כנראה צריכה יום אחד ארוך בלי הסעות כדי להצליח להפוך את הרשימות לתוכנית. מפה הדרך לתכנון הנסיעה הייתה קצרה, רק כמה חודשים מראש…

יוצאת לדרך

הרעיון לבלות עם עצמי יום שלם לבד טיפה הלחיץ אותי והיה ברור לי שאני צריכה שותפה לתוכניות, שביחד נצפין או נדרים ברכב פתוח עם מטפחות שיער וניקח את בראד פיט טרמפ. וככה יצאנו לדרך יום אחד אני וחן (אנני) דודקביץ', חברתי למסע בעולם הכתיבה, בעלת הבלוג באמאשלי שאת הספר שכתבה על ניו יורק אני שומרת מתחת לכרית ומחכה להסתובב איתו במקומות הכי שווים בעיר הגדולה. החזקתי אצבעות שלא יהיו בלתמ"ים ואכן לא היו לפחות בחצי השעה הראשונה. בעודי מתפעלת חדר מצב בקטנה בוואטסאפ המשכנו בדרכנו צפונה כשהים מלווה אותנו לאורך כל הדרך. ניסיתי להיזכר מתי ישבתי באוטו ויכלתי באמת לדבר עם מי שיושב לידי, משהו כמו שנת 2005.

חן ואני מכירות כבר כמה זמן ונפגשות פה ושם (ובעיקר אצל חן) כדי לדבר על כתיבה, עצמאות ודברים שקורים בבית ספר. יש לשתינו תוכניות עבודה שיכולות להספיק לכמה שנים, אבל אנחנו מתעקשות שאנחנו רוצות לעשות הכל השנה. ומאחר ולא הצלחנו להרחיב את שעות היום מעבר ל-24 הבנו שהפתרון כנראה נמצא בתכנון. הנסיעה הזו נולדה מתוך הצורך לשים את כל הרעיונות שלנו בתוכנית אחת ולדבר על זה בלי שאף אחד יפריע לנו.

תכנון – למה זה טוב?

טוב, זו לא באמת שאלה. כולנו יודעות שתכנון זה טוב. תכנון זה לא בהכרח לדעת מה את עושה בכל רגע, אבל כן לשים מסגרת לדברים, לדעת מה עומד על הפרק ומה הדברים החשובים יותר ופחות. ובלעדיו יש כאוס, כמו זה שיש כשאני מרימה את העיניים מהמחשב ונזכרת שלא תכננתי מה אוכלים בצהרים למשל.

כל אחת צריכה תכנון ברמה שונה. יש מי שחייבת את המסגרת והתכנון המפורט ויש מי שפחות. כבר תקופה ארוכה שאני מרגישה שאני לא מספיקה כלום והרשימות שלי לא מתקצרות, אלא להיפך. ואני שואלת את עצמי איך זה? אני והמחשב בלתי נפרדים לאורך יותר מידי שעות לאורך היום והלילה ואני אפילו חולמת עליו. ואני כל הזמן בעשייה, וכתיבה, וחשיבה וכל מה שתרצו. אז למה אני מרגישה ככה?

כי את לא מתכננת, אמרתי לעצמי ולא התווכחתי. אבל אף פעם לא מאוחר להתחיל, ואם אפשר לעשות את זה ליד הים אז מה טוב. את כל מה שהיה, תוכלו לקרוא בהמלצות שלי בהמשך וגם הכנתי מתנה למנויות – לוח תכנון חודשי. לחצי כאן להרשמה או הרשמי בסוף הפוסט והמתנה בדרך אליך.

מתמקמת במלון – המלצה על מלון בצפון

מכיוון שב-24 שעות יש גם לילה, בחרנו לנו מלון קרוב לים, את מלון מטיילים בקיבוץ גשר הזיו. הבחירה הייתה מצוינת. החדר היה ממש חמוד וכך גם המלון וסביבתו. ניסינו לנחש למה שימשו המבנים לפני שהוקם המלון, והחלטנו שהחדרים שימשו למגורי נוער בקיבוץ. ומסתבר שצדקנו.

המלון מציע חדרים מכל מיני סוגים, גם לזוגות וגם למשפחות, עם ארוחת בוקר טעימה ואווירה מאוד נעימה. אנחנו היינו היחידות שבאו לעבוד… לפני שפתחנו מחברות ומחשבים קפצנו לארוחת צהרים מהירה וטעימה במסעדה איטלקית בתחנת הדלק בכניסה לישוב.

מהאווירה של המלון נהנינו רק למחרת אחרי ארוחת הבוקר ואחרי הצ'ק אאוט. ארזנו את הדברים ולא יכלתי שלא לחשוב כמה קל ומהיר זה לארוז רק את הדברים של עצמך. מצאנו שולחן מוצל בחצר המלון ושם ישבנו עם המזוודות למשך כמה שעות טובות של תכנונים.

יושבת לעבוד – המלצה על מרחב עבודה מיוחד

אחת הסיבות לבחירה בקיבוץ גשר הזיו הייתה מרחב העבודה The creatives של ויקי תיהמת שנמצא בקיבוץ ועליו כבר כתבתי כאן. האם יכול להיות מקום יותר מתאים לשבת ולתכנן את השנה מאשר המרחב של ויקי, מרחב שכולו עיצוב מעשה ידיה, מקום שהוא בית לעצמאיות ויוצרות? אחרי התכתבויות של שנים סוף סוף ויקי ואני נפגשנו, ולפני שישבנו לעבוד חן ואני עשינו סיור קצר במקום וגיליתי שויקי גם עושה קעקועים! וגם מארגנת פעילויות לעצמאיות שמתגוררות בסביבה הקרובה והרחוקה. וגם משתתפת בתערוכת האיור שתיפתח בתל אביב בחודש נובמבר.

מרחב העבודה נמצא במתחם שכולו מורכב מסדנאות של אמנים שונים, ואווירת היצירה בהחלט מורגשת במקום. ואם אתן בצפון זה בהחלט מקום שאפשר לשבת בו ולעבוד באווירה יצירתית.

התמקמנו ליד שולחן עץ גדול והתחלנו. התחלנו למפות תוכניות וחלומות, להחליף רעיונות, לרשום רשימות ולחשוב איך מכניסים הכל לתוכנית אחת. מזל שויקי הייתה צריכה לסגור אחרת היינו יכולות להמשיך עד הלילה ולשכוח שהזמנו מקום במסעדה.

יוצאת לאכול – המלצה על מסעדות בצפון

ההמלצה הראשונה היא מיכאל – ביסטרו מקומי, מסעדה שממוקמת בלב בוסתן במושב לימן. חיפשנו מקום טעים ומיוחד לאכול בו וויקי המליצה על המסעדה, שנמצאת במרחק של כחמש דקות נסיעה מגשר הזיו. החלטנו לחלוק כמה מנות, וכולן היו מאוד טעימות ומיוחדות ובשל כך חוסלו במהירות ואפילו תמונה אחת אין לי!!! הידיעה שזה סה"כ שעה וחצי נסיעה מהבית שלי מעודדת אותי ואולי תהיה לי עוד הזדמנות…

ההמלצה השנייה היא למסעדה שאכלנו בה למחרת בדרך הביתה. קוראים לה מועדון ארוחת בוקר והיא נמצאת בשבי ציון, עוד מקום קסום שכדאי לבדוק לנופש הבא שלכן. אני עכשיו בתקופה של סלטים (לא בהתמדה גדולה מידי) והסלט שם היה ממש מעולה! כזה שהייתי רוצה שיחכה לי כל בוקר ליד המחשב כשאני מתיישבת לעבוד.

חוזרת עם תוכנית

אחרי קצת יותר מ-24 שעות, בהן כל ילד סיפק בלת"ם משלו, הייתי כבר בדרכי הביתה. ואיתי במחברת שלי – תוכנית. ולא, אני לא יודעת מה אני אעשה בכל רגע, אבל יש לי כיוון הרבה יותר טוב, וכמה טיפים לעצמי אבל לא רק.

אם המטרה של העסק שלכן היא להיות רווחי כדאי שתהיה לכן תוכנית לאן ומתי אתן שואפות להגיע מבחינת הכנסות. כשיודעים מה המטרה, הרבה יותר פשוט לבנות את התכנית שתביא אותנו למטרה הזו. וזה אחד הדברים שלקחתי בחשבון בתכנון שלי ואני כבר מרגישה שזה משפיע על ההתנהלות היומיומית שלי.

אם העסק הוא דינמי, תכנון לטווח קרוב הרבה יותר קריטי מתכנון לטווח הארוך. ואכן, התכנית שעשיתי היא לטווח הקצר. הטווח הארוך פחות רלוונטי בעייני כרגע, מכיוון שזו תקופה של שינויים והכל בה דינמי. וגם, אם יש משהו שהשנים האחרונות לימדו אותי זה שעדיף לי להתמקד בטווח הקצר ולהיות פתוחה לשינויים.

אם יש מספר משימות, ותמיד יש, אז רצוי לתחזק תוכנית שבועית או חודשית ולעדכן אותה. הראש הרבה יותר מסודר כשיודעים מה יש באותו שבוע. לי תמיד יש נטייה לרצות לעשות הכל. אבל עכשיו, כשיש לי תוכנית לפעמים אני מרגיעה את עצמי ומזכירה לי שיש משימות שמתוכננות לשבוע הבא, אז אני יכולה להירגע ולעשות למשל את ההזמנה הראשונה שלי בנקסט.

אם את רוצה להתחיל לתכנן את החודש שלך בצורה יותר טובה, את צריכה רשימה! ובמקרה הכנתי אחת למנויות המגזין. 

* הניוזלטר של מגזין 'מיס מנדלה' ישלח אליך ישירות לדוא"ל עם עדכונים על פוסטים חדשים. את ההרשמה לניוזלטר ניתן לבטל בכל עת.

זהו… אני מקווה שמעכשיו אני אהיה יותר מתוכננת אך שומרת לי את הזכות להיות ספונטנית ולשנות תוכניות לפעמים. ואולי בשנה הבאה אקח לי עוד 24 שעות לנופש כזה, או אולי קצת יותר זמן, שיאפשר לי שעה וחצי של טיסה למקום עם ים אבל בארץ אחרת.

טיפים נוספים שלי על ניהול זמן (עוד נושא כאוב שאני עובדת עליו קשה) אפשר לקרוא כאן.

טיפים בהרבה נושאים אחרים אפשר לקרוא גם בפוסטים האורחים במגזין.

Facebook comments

4 תגובות

  1. הילה לוי, תלתלים בלוג אופנה הגב

    עשיתן לי חשק לטיול כזה. הבעיה היא שכל החברות שלי שכירות….

  2. שירה גנני הגב

    נסיעה כזו נאית לי כמו פתרון מעולה לסחרור בית-עבודה הרגיל שלי… תודה על לוח התכנון, הוא יפה וערוך מצויין.

  3. אביבית ירקוני כהן הגב

    אני אוהבת לוחות תכנון ומשתמשת בהם המון ושלך ממש יפה.
    תודה.פוסט נהדר וכייפי

  4. רונית הגב

    איזה פוסט מעולה ועושה חשק. אולי איזו נסיעה קבוצתית של בלוגריות מכל מיני תחומים לתכנון וכיף?

השארת תגובה