עיונה – סיפור פשוט בעץ / ראיון עם יונת אור

בעבר כתבתי כמה וכמה סיפורים על עסקים של נשים בצפון הארץ ועכשיו אנחנו מדרימים לקיבוץ בארי. קיבוץ בארי הוא בין השאר מקום שאנחנו מקשרים לאירועי דרום אדום והפריחה האדומה שמתרחשת בדיוק בעונה הזו אבל הוא גם הבית של עיונה, מותג הרהיטים המעוצבים של יונת אור.

פריטים מעוצבים לבית
עיונה – סיפור בעץ פשוט

להפוך תחביב לעסק לעיצוב פריטים מיוחדים

יונת אור היא בת קיבוץ בארי, קיבוץ הממוקם בדרום הארץ באזור עוטף עזה. היא נשואה לדרורי ואמא ליהלי, נעם ועלמה. בעברה לימודי פסיכולוגיה והוראת יוגה. אחרי הצבא חייתה יונת תקופה ארוכה בתל אביב וכשחזרה לבארי הקימה משפחה והשתלבה במפעל הגדול של הקיבוץ במחלקת משאבי האנוש ואל העיצוב ושיפוץ הרהיטים הגיעה אחרי שנולד בנה השני. האהבה לשיפוץ ועיצוב רהיטים הפכה לעיסוק העיקרי שלה ובעיונה ניתן למצוא כיום קולקציות רהיטים מעוצבות ופריטים שונים החל מוויטרינות המשלבות תריסי עץ וזכוכיות סבתא, מזנונים בסגנון רטרו, קונסולות מעוצבות, שולחנות קפה משתלבים ועד מדפים וארגזים מעץ ממוחזר ושלל פריטים יפים לעיצוב הבית.

"כשנעם, הבן שהשני שלי נולד היינו בדיוק במעבר לבית חדש. את חופשת הלידה ניצלתי בין השאר לעיצוב ושיפוץ רהיטים לביתי החדש, וחיידק השיפוץ/העיצוב נדבק אלי. תמיד הייתי ג'אנקיונרית, אספתי רהיטים מהזבל ושיפצתי הרבה לפני שהמושג וינטג' היה פופולארי."

איך הפכת את האהבה החדשה למקצוע?

"כל מי שנכנס אלי הביתה התלהב מהרהיטים ששיפצתי ואחרי כמה זמן, חברה שאלה אותי למה אני לא הופכת את התחביב למקצוע. חשבתי על הנושא והחלטתי לנסות וכך במקביל לעבודה הנוחה במשרד משאבי האנוש במפעל, פתחתי עסק. מצאתי לי צריף קטן, נטוש ורעוע בקיבוץ, ופתחתי בו חנות קטנה ומטריפה. מכרתי רהיטים מחודשים, שיפצתי רהיטים ללקוחות ועם הזמן העסק תפס תאוצה והגיע הזמן לעבור למקום גדול יותר."

פריטים מעוצבים מעץ לבית
עיונה – סיפור בעץ פשוט
פריטים צעוצבים מעץ לבית
עיונה – סיפור בעץ פשוט

קו עיצובי חדש ומיוחד

סגירת מעגל: "אנקדוטה קטנה… לפני שנים, אבא שלי היה נגר וריכז את ענף הנגרייה בקיבוץ. בילדותי, גדלתי בנגריה, נשמתי את אבק הנסורת וריח העץ. לימים, כשחזרתי לקיבוץ, הבנתי שסגרו את הנגרייה. כשראיתי את אותו המבנה ריק, זה העציב אותי במיוחד כשנזכרתי בימי הזהר של הנגרייה. אמרתי בליבי שיום אחד הנגרייה הזו תהיה שלי, ולא התעסקתי בזה יותר. לפני 3 שנים המשאלה שלי התגשמה ומהצריף הרעוע עברתי לנגרייה רחבת הידיים."

קו עיצוב מקורי: "עם המעבר למקום החדש הפסקתי לשפץ רהיטים והתחלתי לעצב ולבנות רהיטים בסגנון עיצובי משלי, ייחודי ומקורי, בקווים נקיים ומודרניים עם נגיעות נוסטלגיות המושפעות מרהיטי הוינטג' של שנות ה-50 וה-60. העסק תפס תאוצה וכבר היה צורך בעובדים. גייסתי נגרים, צבעים ואנשי מקצוע מהשורה הראשונה והיום יש בנגרייה כבר עשרה עובדים."

שותף לעשייה: "כבר מתחילת הדרך מצאתי לי שותף לעשייה, את גיא ברוך, בוגר עיצוב מוצר מבצלאל וחבר הקיבוץ גם הוא. גיא עזר לי בשיפוץ ורסטורציה של הרהיטים, ובהמשך בפיתוח ויצירת אבי טיפוס למוצרים החדשים."

עיצוב נוסטלגי ומלא השראה

"אני מעצבת ויוצרת רהיטים מתוך תשוקה ואהבה לאסתטיקה, נוסטלגיה ועיצוב. שילוב כל אלו, לצד הרבה השראה מהטבע בו אני מוקפת ושווקי פשפשים בהם אני נוהגת לבקר, מאפשרים לי ליצור שפה חדשה ייחודית ורעננה בעולם פרטי הריהוט. כשאני מעצבת מוצר, חשוב לי להתחבר אליו דבר ראשון במראה. חשוב לי שזה יהיה פריט שארצה לשים בבית שלי. שיהיה ייחודי ומדויק, וכמובן פונקציונלי."

אילו פריטים את מעצבת?

"הרהיטים של עיונה הם רהיטי בוטיק העשויים מחומרים איכותיים בעבודת יד, בשיטות כמעט מסורתיות. הקווים נקיים, רכים ועם נגיעות נוסטלגיות, וניתן למצוא במוצרים שילובים של חומרים כמו עץ, זכוכית או ברזל. אנחנו משיקים קולקציות חדשות של רהיטים מספר פעמים בשנה ובכל קולקציה יש מגוון רחב של רהיטים, מידות וצבעים על מנת לאפשר התאמה מדויקת לכמה שיותר לקוחות. כל פריט מקבל מאתנו את מלוא תשומת הלב ונעשה במחשבה והקפדה רבה."

מאיפה ההשראה והרעיונות למוצרים?

"לחיים בקיבוץ יש לזה השפעה רבה בעיצוב הרהיטים של עיונה. הטבע, הנוף הפסטורלי, מהווים עבורי השראה לעיצוב הרהיטים. הסטודיו והנגרייה שוכנים דווקא באזור התעשייה של הקיבוץ וזה גורם לי להתרגש כמו ילדה בחנות ממתקים. אני מאוד אוהבת ג'אנק, חלקי ברזים, מחברים, צינורות, ברזל ועוד, והעבודה בסמוך לכל אלו רק נותנת לי יותר רעיונות."

יש לך סיפור מיוחד על מוצר?

"לאחרונה השקתי קולקציה חדשה, ואחד מהמדפים בקולקציה עשוי מפח מזגנים אותו ראיתי שוכב זמן רב באינסטלציה שצמודה לנגרייה. התאהבתי בחתיכת הפח הזו וניסיתי לחשוב מה ניתן לעשות ממנה עד שהגיע הרעיון. גיא הוסיף עץ אלון לפח, סידר, ארגן, ניקה, צבע ויצר מוצר פונקציונלי וייחודי. זה סוד הקסם בעיניי – ליצור יש מאיין. לשאוב רעיון ולייצר משהו חדש, לעשות אינטרפרטציה חדשה למשהו ישן, ולהפוך אותו למשהו שלך, מקורי וייחודי."

פריטים מעוצבים מעץ
עיונה – סיפור בעץ פשוט

שגרת העבודה בעסק

שעות העבודה יום העבודה שלי לא מתחיל בשמונה בבוקר ומסתיים בחמש. כבעלת עסק, יזמית, ומגשימת חלומות אין לי שעות מוגדרות. הראש כל הזמן עובד ולאורך כל היום אני מעבירה רשמים מהראש לדף. הם מגיעים כהשראות, כרעיונות שצצים פתאום, במפגשים עם אנשים, חומרים ועוד.

הלקוחות של עיונה הן בעיקר נשים המגיעות מכל חלקי הארץ, מתל אביב, רעננה, ירושלים, חיפה וב"ש. הן אוהבות רהיטים יחודיים שנעשים במגע יד ונותנים אופי לחלל הבית. הן מעריכות איכות, ואוהבות להרגיש מיוחדות. קהל הלקוחות שלי הוא הדלק והמנוע לצמיחה של העסק ומשמח אותי לדעת שיש מי שמגיע בעקבות המלצות חמת ומחמיאות של לקוחות מרוצים.

השיווק הוא חלק בלתי נפרד מהעסק. אנחנו משווקים בעיקר דרך הפייסבוק ודרך אתר הבית שלנו. הלקוחות רוכשים דרך הטלפון ודרך האתר, וזה דבר מדהים בפני עצמו, כי מדובר פה על פריטים מרכזיים בבית. אני מאמינה שזה בזכות האמון והבטחון שאנו משרים, ובזכות העובדה שהמוצרים מוצגים בצורה דומה בתמונה ובמציאות. יש האומרים שבמציאות הם נראים אף יותר טוב…"

מהם המוצרים של עיונה שחייבים בכל בית?

"מתוך כל מבחר הרהיטים שלנו יש כמה פריטים שהם פשוט מאסט. אלו רהיטים שתמיד נראים מעולה, יכולים להגיע במגוון רחב של אפשרויות כך שהם נראים אחרת בכל בית ומתאימים את עצמם לדרישותיו ולטעמו של כל לקוח."

שידת הטלוויזיה קווין (המלכה שלנו) שמגיעה בכמה צבעים מנצחים – כחול שחור לנועזים, ירוק כהה מעושן, או שמנת בהירה לאוהבי הקלאסיקה.

שולחן סלון סמודי שילוב של בוצ'ר עץ מלמעלה עם תריסים מלמטה שמשתלב מצוין עם השידה, פריט קלאסי ומאוד אהוב.

ויטרינה דואט ויטרינה בשילוב עץ וזכוכית שמתאימה לספרים, חפצי נוי, כלים ועוד.

מה חשוב לך שידעו על עיונה?

"חשוב לי שיידעו שהתחלתי את העסק מכלום. המצאתי ויצרתי את הכל והיום אחרי שלוש שנים בלבד אנחנו עסק מבוסס ומאורגן, עם שיטות עבודה מסודרות ועם צוות ניהולי שעוזר לי בתהליכי החשיבה והייצור. אני אומרת את זה חלילה לא כדי להשוויץ אלא על מנת לתת השראה לאחרים/ות שזה אפשרי. הדרך קשה ולעיתים אפילו מאוד אך הדבר החשוב ביותר הוא לראות את המטרה נגד העיניים ולא להישבר. להיות נחושים, סבלניים ,עקביים ומלאי אמונה בדרך. יש המון אתגרים, ואת רובם אנו לא יודעים מראש אלא רק כאשר אנו יוצאים למסע."

"אז אני באמת לא מיוחדת, פשוט הצטיידתי בארגז כלים ועשיתי הכנה מנטלית מאוד גדולה לפני שיצאתי למסע הזה וזו נקודה מאוד חשובה. אני ממליצה להיעזר, לשמוע, לקחת מנטור, ולהתייעץ כשצריך. אנחנו לא יודעים הכל, תמיד יש מה עוד ללמוד, להתפתח ולהקשיב. אני מאחלת ששנת 2019 תהיה מלאה ביצירה, הגשמה, השראה וכל מה שעושה לנו טוב."

בואו להכיר את יונת ולהתרשם מהקולקציה המקסימה של עיונה – כל הפרטים באתר, בדף הפייסבוק ובאינסטגרם. את המוצרים של עיונה ניתן לרכוש בבוטיק הנגרות בקיבוץ בארי או בחנות אונליין וגם ניתן להתקשר ליונת: 054-6266216.

צילום: יהל בטיטו וסיוון מויאל

לסיפורים על עסקים של נשים נוספות לחצו כאן

יש לך עסק ותרצי שאכתוב עליך? אשמח לספר לך על אפשרויות הפרסום במגזין.
מוזמנת להתקשר או לכתוב לי 053-6065120  

* הניוזלטר של מגזין 'מיס מנדלה' ישלח אליך ישירות לדוא"ל עם עדכונים על פוסטים חדשים. את ההרשמה לניוזלטר ניתן לבטל בכל עת.

חדש!!! הספר פינה משלך

סיפורים על נשים ומרחבי עבודה, עכשיו במבצע מיוחד וללא דמי משלוח! הזמינו עוד היום את העותק שלכן...

Facebook comments

2 תגובות

  1. הילה לוי תלתלים בלוג אופנה ולייף סטייל הגב

    יכולה ממש להריח את ריח הנסורת…

  2. אביבית ירקוני כהן הגב

    תמיד מרגש אותי לקרוא על נשים שמגשימות חלום והסיפור הזה מרגש אותי במיוחד,
    אני אוהבת עץ, רהיטי עץ ונוסטלגיה.
    תודה עמנואלה

השארת תגובה