הטיפים / שיווק יצירתי לספר בהוצאה עצמאית

אם לא שמתן לב, בתקופה הזו של חיי השילוב בין ספר ושיווק הוא מאוד משמעותי. עוד לא כתבתי את הספר אבל אני כבר כוססת ציפורניים ממחשבות על השיווק שלו. איך אנחנו יודעות לעשות מה שנכון בשיווק? מאיפה לומדים?

למזלי, הכרתי לאחרונה את עדי רמבה ארז, פיית האותיות האמיתית, שכתבה את סדרת ספרי "פיות האותיות" ו-"The Letter Fairies"  על מנת להציג לילדים שלה את אותיות הא"ב וה-ABC. אחרי שהרעיפה עלי כל כך הרבה אינפורמציה חשובה ורלוונטית לדרך שלי, הזמנתי אותה להתארח במגזין כדי לתת לכן רעיונות פרקטיים לשיווק שלכן, בין אם זה ספר או מוצר אחר.

אז עדי כאן כדי לספר על שיווק יצירתי לספר ילדים בהוצאה עצמית:

רציתי להיות דיסני

עם כתב יד ראשוני לספר ילדים קטן וחמוד, ואיורים של המאיירת ג'ני מייליכוב החלטתי לפנות להוצאות לאור. הכנתי מצגת והתחלתי לשלוח מיילים לכל הוצאה לאור שהצלחתי לאתר אונליין, גדולה כקטנה, חוץ ממתי המעט שעדיין מתעקשות על הגשת כתב יד מודפס בדואר. שלחתי גם להוצאות שלא חשבתי בכלל שמוציאות ספרי ילדים, או לא היה ברור לי האם הן עוד קיימות. שלחתי וחיכיתי.

התחלתי לקבל פידבקים, רובם גנריים, "לא מתאים לתוכניות ההוצאה בשלב הנוכחי, מאחלים לך בהצלחה בהמשך", לא כיף גדול. אבל פתאום – מייל מפרגן מעורך בהוצאה מוכרת שאהב את הספר, ועוד ציין מה בדיוק אהב בו! וקצת אחריו – טלפון משמח והזמנה לפגישה עם עורכת של הוצאה נוספת.

כשהספר רק נכתב ונשלח להוצאות, הייתי בתחילת הדרך לגבי הבנה מהותית שקיימת בי היום – ששוק הספרים הוא עסק ככל עסק, וחייבים להיכנס אליו עם ראייה מפוכחת כלכלית; ששיקולים אומנותיים מושפעים לעתים מסוגיות של נדל"ן (חנות פיזית או דיגיטלית); כמה מתסכלת יכולה להיות עבור יוצר התחושה שהספר שלו הודפס – אבל כמו שחקן בעונש, יושב על הספסל ולא רואה קהל; שצריך להתייחס לספר כמו מוצר, לחשוב על קהל יעד, לבנות לו תוכנית עסקית; שמילת המפתח היא ח-ש-י-פ-ה.

באותה תקופה לא הייתי ממש פעילה ברשתות חברתיות. אפילו פייסבוק פעיל עוד לא היה לי! והמושגים של העולם הזה שרציתי להיכנס אליו לא היו מוכרים לי.

WWDD = What Would Disney Do

מה שכן היה, זה חזון. כבר אז חשבתי לעצמי שאם יום אחד "פיות האותיות" ייצאו כספר, הייתי שמחה שזכויות היוצרים לאיורים הקסומים של ג'ני יהיו שלי. שילוב של תמימות ותעוזה משעשעת לפרקים, גרמו לי לחשוב שאני רוצה להיות כמו דיסני. הרגשתי שהפיות יכולות – לא יכולות, צריכות! – להיות מותג בינלאומי, עם קו עיצובי מזוהה, ועולם תוכן שלם של מרצ'נדייז (מוצרים נלווים).

אם אפשר ללבוש את זה, לשתות מזה או לתלות את זה על הקיר, אני רוצה להיות שם.

הספר בעברית יצא לאוויר העולם בסוף יולי 2017 ונכון להיום הספר בלבד (כולל הגרסה באנגלית) נמכר בכמה מאות עותקים. ולא דיברנו עוד על המוצרים הנלווים ללימוד הא"ב, המרצ'נדייז שאני כל כך אוהבת, ובהם דפי צביעה, פלייסמטים, פאזלים, מחברות, מדבקות, כריות, תיקים, בגדים ועוד.

עדיין לא רב מכר, אבל במונחים של מותג פרטי, עצמאי, בן קצת יותר מחצי שנה, שהתחיל מספר ילדים והתרחב לתחום עיצוב הבית, מתנות לידה וה-DIY – לא רע בכלל. חשוב לציין שאת ההשקעה הראשונית ייקח עוד זמן להחזיר, אך אני מסתכלת על המותג בראייה רחבה יותר של שנים קדימה.

אז איך אני בונה את החשיפה של המותג?

המטרה של הספר, מאז ומעולם, הייתה לגעת בלב של ילדים בצורה אותנטית, לגרום להם לחבב את עולם הא"ב – כתבתי אותו עבור הבת הפרטית שלי, אחרי הכל. וכדי להגיע לילדים ישראליים שעולים לכיתה א', על אחת כמה וכמה כאשר הספר נמכר רק אונליין (בזמנו) ולא ברשתות, היה לי חשוב לשווק אותו בצורה אורגנית ואפקטיבית.

נוכחות דיגיטלית

הבנתי עוד בשלבי ההכנה של הספר, שצריכה להיות לו נוכחות דיגיטלית חזקה, זהות משלו. אוסף של ערוצים שונים, שדרכם אנשים יוכלו להיחשף למותג. החלטתי להתנסות  בעצמי בכל פלטפורמה חדשה שתראה לי רלוונטית ורק במקומות בהם הרגשתי שההתעסקות גוזלת ממני זמן רב ומיותר, עשיתי אאוטסורסינג לידע טכנולוגי נדרש (קורסים דיגיטליים, לדוגמא).

ההחלטה הזו התבררה כנכונה מאוד לספר ולמותג, והיום המותג הוא בעל הנכסים הדיגיטליים הבאים. סידרתי אותם לפי סדר חשיבות עבורי (בדגש על חשיפה אורגנית):

פייסבוק / אינסטגרם / אתר פיות האותיות / פינטרסט / OURBOX / SOCIETY6 / ETSY / אתר באנגלית / YouTube / Patreon

קיבלתי החלטה עקרונית שהפייסבוק שלי יהיה בעברית ויפנה לקהל בישראל (ולמשפחות ישראליות ברילוקיישן); והאינסטגרם שלי יהיה באנגלית, לטובת החשיפה לחו"ל.

איך מייצרים חשיפה אורגנית בפייסבוק? זוהי שאלת השאלות למעשה

מה אני לא עושה? אני לא שולחת לאנשים בקשות לעשות לייק לדף העסקי; וגם לא עושה קידומים ממומנים לפוסטים (לא שוללת, אבל לא כרגע. לתחושתי מוריד את החשיפה האורגנית).

מה אני כן עושה? משתדלת להעלות תוכן רלוונטי שמייצר מעורבות (Engagement) עבור קהל היעד של המותג; מכניסה את הקוראים אל מאחורי הקלעים של יצירת הספר; מתייעצת לגבי אופציות שונות (למשל, איזו כריכה עדיפה לגרסה הדיגיטלית?); ובעיקר – מקפידה להיות פעילה ותורמת במספר קבוצות עיקריות איכותיות, שמשיקות לתחומים השונים של המותג.

רציתי להתמקד בקהל מסוים בתור התחלה, מהסיבה הפשוטה – שאני קהל היעד של עצמי. בתור אימא לילדים צעירים, אני יודעת בדיוק מתי אני מתחברת למוצר מסוים ומתי לא, מה אותנטי ומה מריח ממאמץ בעיניי. ידע שחשוב מאוד להשתמש בו.

המיקוד בקהל יעד עובד – יש לי פוסט שהגיע אורגנית לכמעט 18 אלף איש! פוסט בו יצרתי פרינטבל (Printable) חינמי חמוד להורדה. את הרעיון לפרינטבל והכלים לביצוע קיבלתי בקורס נהדר ליצירת מתנות דיגיטליות של שרון גולן.

מטרת הפוסט הייתה לגרום לאנשים לעשות לייק לעמוד העסקי של הספר. החלטתי לבקש מהמעוניינים להוסיף מייל בתגובות, על מנת להגדיל את החשיפה של פייסבוק (מקפיצים למעלה בפיד פוסטים עם הרבה תגובות ולייקים), וגם לגרום לכל החברים של המגיבים להיחשף לפוסט המקורי.

בשורה התחתונה – רוב הקונים של המותג מגיעים מהחשיפה בסושיאל ולאו דווקא אחרי שהעליתי פוסט מסוים. אני מאמינה שהנוכחות הדיגיטלית הרחבה שלי מייצרת את הקניות האלה, תוצאה של עמוד פייסבוק תואם מטרה וקהל יעד.

הרצאות

הייתה לי תחושת בטן שהרצאות יעזרו לי מאוד בחשיפה של המותג. שריינתי מקום ותאריך, הזמנתי משפחה וחברים, ופרסמתי בפייסבוק במחיר סמלי. לשמחתי גם אנשים שלא הכרתי הגיעו. הייתי אמיצה, והחלטתי מראש שאני רוצה לצלם את ההרצאה בסטילס ובוידאו.

סיפרתי על הדרך שעברתי, נתתי טיפים מניסיוני למול בתי דפוס וגורמים שונים בתהליך ההוצאה העצמ(א)ית לאור של הספר, חלקתי בכנות נתונים שלרוב לא מפרסמים, עלויות ואנשי קשר. לתחושתי היה מוצלח ביותר. קנו ממני ספרים ומוצרים בסוף האירוע, הרגשתי כמו נערת בת מצווה.

מיד בסיום ההרצאה קבעתי את הבאה בתור, חודש אחרי, הרצאה שהייתה גם היא משמעותית, כי השתתפו בה מספר בלוגריות, שאח"כ גם פרגנו בגדול להרצאה ולספר. ההרצאות יצרו גל של פגישות אישיות, של אנשים שכותבים ספרים בעצמם, ורצו לקבוע פגישות ייעוץ.

בלוגריות הן העיתונאיות של העולם החדש

כבר בתחילת הדרך, היה ברור לי שאני לא לוקחת יחצ"ן (לפחות לא בשלב זה). פניתי למערכות של עיתונים ושלחתי ספרים לסקירה, כי זה מה שעושים בדרך כלל כשיוצא ספר חדש. גם בעולם הספרות, שליחת עותק של הספר לסקירה בעמוד פייסבוק של ביקורות ספרים היא צעד מקובל מאוד.

בנוסף, יצרתי רשימה של כ-20 בלוגריות בתחומי ההורות, לייפסטייל, עיצוב וכו', שאני מרגישה באמת מחוברת אליהן. מובילות דעת קהל מבחינתי, שמדברות בדיוק לקהל היעד שלי. לכל אחת פניתי בצורה מנומסת דרך המייל או המסנג'ר בפייסבוק, הצגתי בקצרה את עצמי ואת הספר, וסיפרתי את האמת: שאני אוהבת מאוד את הבלוג ומעריכה את התוכן החינמי שהכותבת מעניקה לקוראים כבר שנים, ואשמח להעניק משהו בחזרה. להפתעתי ולשמחתי, כל הבלוגריות חזרו אליי, ושלחתי להן את הספר עם הקדשה.

עוד יותר משמחות היו התגובות: באופן מחמם לב, קיבלתי הפתעות בדמות תמונות של ילדים עם ספרים, סרטוני וידאו שהועלו, תיוגים בפייסבוק ובאינסטגרם, סטוריז למיניהם. וכל פעם אחרי פרסום פוסט כזה, הייתה עלייה בכמות הקניות של. מעבר לכך, אם תחפשו היום בגוגל "פיות האותיות", תראו ש-3 העמודים הראשונים מובילים לתוצאות רלוונטיות לספר, אם זה לאתר הבית שלי, או לסקירות היפות הרבות שהתפרסמו. מרגיש כאילו אורך חיי הספר הוא אינסופי, מאחר ונמצא על מדף ספרי האונליין, גם באתרים אחרים מחוץ לפייסבוק. את הקישורים לסקירות העליתי לאתר של המותג, מהלך שלהבנתי מחזק את האמינות ודירוג האתר בתוצאות החיפוש האורגניות (לא מודעות ממומנות) בגוגל.

שיתופי פעולה סביב מוצרים משלימים

עוד בתחילת הדרך הכנתי רשימה ארוכה של רעיונות לקידום הספר. כתבתי שהייתי רוצה יום אחד שיהיו בובות של הדמויות, כדי שנוכל להעביר תאטרון בובות ושעות סיפור. כתבתי לעצמי שיש עוד פיות שאוכל לשתף איתן פעולה – פיית השיניים, לדוגמא. כתבתי שהייתי רוצה לייצר שיתוף פעולה עם בלוגרית מתחום האפייה שתכין דגם של העוגה מהאיור האחרון של הספר.

כל אחד מהרעיונות האלה הבשיל בזמן משלו, כאשר מצאתי את הפרסונה המתאימה, שהרגשתי שמעבירה ברוחה גם את רוח המותג. לרוב איתרתי אותן אחרי פוסטים שכתבו ואהבתי באחת הקבוצות שאני חברה בהן. פניתי בעדינות (שוב – תודה למסנג'ר של פייסבוק), סיפרתי על עצמי ועל הספר, והצעתי להיפגש.

רקמתי שיתופי פעולה עם יוצרות מעולמות תוכן של מוצרים לבית או לילדים (כמו דפנה ארז Unico, קרן גבעון סגל Gemazone ודנה אפרת HashtagBaby) ואפילו אימון להורים לילדים (ריקי ברנר, בית מאמן) מהמקום הפשוט של התאמה לרוח המותג, שיווק יצירתי, וחשיפה הדדית עבור שני הצדדים לקהלים חדשים.

עולם המוצרים הנלווים (מרצ'נדייז)

המיקוד של המותג הוא עדיין הספר – אך עם זאת, מוצרי מרצ'נדייז טובים מייצרים עוד תוכן איכותי וכיפי לפייסבוק, ועוד תמונות שמעבירות סיפור.

מדהים אותי כל פעם מחדש, הכוח של תמונה אחת טובה. כשאנשים מאמינים במותג, הם מחכים למוצרים החדשים, ורוכשים אותם על בסיס התמונות. זה משמח אותי מאוד. יש לנו כבר קהל קוראים נאמן, שתמיד שמח לשמוע על עוד מוצר קטן וחמוד עם האיורים המוכרים.

תודה

זה הזמן להתחיל לעשות את התוכנית האישית שלנו לגבי שיווק המוצרים והנכסים שלנו. תודה עדי שהתארחת כאן, ותודה על כל הטיפים והמידע שחלקת עם הקוראות. ואתן, מוזמנות לקרוא ולהכיר את האתר של פיות האותיות ולפנות לעדי במייל אם יש לכן שאלה.

ואם כבר יש לכן שאלות, שתפו אותנו גם כאן!

*קרדיט לתמונות: פיות האותיות / איורים: ג'ני מייליכוב

***מכירות את הבלוג שלי בפייסבוק? אל תשכחו לבקר…

Facebook comments

תגובה אחת

  1. הילה לוי , תלתלים - בלוג אופנה הגב

    כל כך הרבה השראה יש בפוסט הזה. אולי יום אחד בהשראתך, השראת עדי, חן אנני ועוד טובות וראויות גם אני אגשים את החלום הכמוס הזה…

השארת תגובה