הטיפים / כשפנסיה ואופנה נפגשים

כשאני שומעת את המילה פנסיה אני מדחיקה. אני שמה את המכתבים במקום מיוחד – ערימת הדברים שלעולם לא אפתח. כי למה שאפתח? מה לה ולי? למה שבגיל 25 אני אהיה מוטרדת ממשהו שעומד לקרות עוד לפחות 8 עשורים? אבל אנשים מסביב אומרים שזה חשוב. אז לפעמים אני עושה סדר. אבל אם תשאלו אותי מה יש שם, אין לי מושג.

צילום: ורד פרקש

כשאין מושג, אבל יודעים שזה חשוב, אז צריך לפנות למומחה. כזה שיסביר לך את הכל ותרגישי שיש עתיד בפנסיה ולא פספסת איזה נוהל / כלל / חוק / הנחיה בנושא ולא תחכה לך פנסיה בבוא העת. ובמקרה אני מכירה מישהי כזו! קוראים לה הילה בן חנוך-לוי והיא יודעת הכל על הנושא, ופתחה בלוג שמתמקד בפנסיה, ולא סתם, אלא פנסיה בסטילטו. כי כשזה בא עם סטייל אז אני כבר שוקלת לפתוח את המעטפות.

אז בואו לסיור לימודי קצר בעולם הפנסיה, הילה כבר תסביר לכן הכל כאן:

בעלי אמר לי פעם שלהבין את עולם הפנסיה זה כמו להיות בעלת כוחות על וכמו שאמר סופרמן בכבודו ובעצמו (אם כי מודה שלא שמעתי זאת ממקור ראשון): with a great power comes great responsibility ואחרי שנה שלמה של פלרטוט עם הרעיון על האתר ודחיות בלתי פוסקות כי תמיד צץ לו משהו חשוב אחר לעבוד עליו / מחלות ילדים / עייפות / כל התשובות נכונות, התיישבתי יום אחד לכתוב ולא הפסקתי כל אותו שבוע עד שהיו לי מספיק מאמרים כדי להרים את האתר שהמטרה שלו היא לסייע לנו להתגבר על החסם המובנה שלנו מהתעסקות בתחום הזה ולהדביק גם את הקוראות הסרבניות ביותר בחדוות עולם הפנסיה (נשבעת שיש כזו, אני ההוכחה).

צילום: אסף לוי

עולם החיסכון הפנסיוני הוא עולם עצום, דינמי ועתיר רגולציה ואי אפשר לכסות אותו במאמר אחד. או שניים. או אלף. ובכל זאת אם הייתי צריכה לבחור בכמה נקודות עיקריות, אז…

העשיריה הפותחת שלי

1. יש מוצרים "פנסיוניים" שהמטרה שלהם היא לשלם לנו פנסיה בבוא היום ויש מוצרים שהם פיננסיים טהורים ודומים הרבה יותר לתכניות חיסכון בנקאיות. המשמעות של מוצר "פנסיוני" היא שיש הטבת מס גדולה על ההפקדה לקופה (בין אם אנחנו עצמאיות או שכירות) כי המדינה רוצה לעודד אותנו להשקיע בפנסיה שלנו. קרן פנסיה, קופת גמל וביטוח מנהלים הם מוצרים פנסיוניים ואילו קופת גמל להשקעה ופוליסת ביטוח לחיסכון הם מוצרים פיננסיים טהורים. קרן השתלמות היא מוצר מעורב שהוא בין מוצר פנסיוני לפיננסי.

2. פנסיה לרוב נשמע כמו תחום אפור. גיליתי שכותרות ורודות ותמונות צבעוניות מקלות עלינו את הקריאה :-).

3. החל מהשנה, גם עצמאיות חייבות להפקיד לפנסיית חובה. מי שלא תבצע הפקדות עשויה לחטוף קנס כספי בסך 500 ש"ח שיכול כמובן לחזור על עצמו שוב ושוב.

4. אין דבר מספק יותר מלקרוא מאמר על פנסיה ולהרגיש בפעם הראשונה שפתאום את מבינה את הנושא. מבחינתי אין דבר מספק יותר מלקבל תגובה כזו מקוראת. חוץ מנשיקה מהילדים כמובן :-).

5. אחד המקומות שרובנו נופלות בהם זה הנושא של כיסוי ביטוחי. בקרן פנסיה ברירת המחדל היא כיסוי ביטוחי לכל השאירים מה שמוביל לכך שרווקות שלא מודעות לכך, משלמות פרמיות ביטוח עבור ילדים שאין להן וגרושות עבור בני זוג שמהם התגרשו כבר מזמן. חשוב לבדוק שהכיסוי הביטוחי שמעודכן לך, באמת תואם את הסטטוס שלך, את הרצונות שלך ואת מה שמתאים לך. אחרת, את משלמת כסף סתם שיורד מהיתרה הצבורה שלך בחשבון קרן הפנסיה ובהכרח מקטין את הפנסיה.

6. מידי שנה בין החודשים מרס לאפריל אנחנו מקבלות הביתה את הדו"חות השנתיים. יש לנו את הנטייה הזו להניח את המעטפה מעל הטוסטר או המיקרו ולקרוא אותו "מתישהו" שכמובן אף פעם לא מגיע….. בדו"חות יש מידע מאוד מאוד חשוב והדרך להכרת המוצרים שלנו עוברת דרך המכתבים האלה. אני מציעה לקחת נשימה עמוקה, למזוג כוס יין אדום (כי כל דבר נראה הרבה פחות מאיים כשהוא מגיע עם יין אדום) ולפתוח את המעטפה. אחרי פעמיים תגלי שהשד כלל לא כזה נורא.

7. לא פחות חשוב מלדעת מה המוצרים והזכויות שיש לנו, זה לדעת מה המוצרים והזכויות שיש לנו במוצרים של בני/בנות זוגנו. לצערי במהלך הקריירה שלי נתקלתי במאות מקרים עצובים של אלמנות שנותרו ללא פנסיית שאירים או פנסיה שנמוכה משמעותית ממה שהן חשבו. מעורבות מוקדמת שלהן בשנים שקדמו לפטירת בן הזוג הייתה יכולה להוביל לתוצאה אחרת לגמרי.

8. ההורים שלנו לא ידעו יותר מאיתנו על פנסיה בין היתר, כי מצבם טוב בהרבה מאשר שלנו. עד שנת 1995 נהגו "קרנות הפנסיה הוותיקות" בארץ להעניק לעמיתים שלהם פנסיה שהגיעה לשיעור 70% ממה שהם הרוויחו קודם. כמובן שהמודל הכלכלי הזה לא יכול להחזיק ורגע לפני שהמדינה הגיעה לפשיטת רגל, היא סגרה ב-1995 את הקרנות הוותיקות מפני מצטרפים חדשים.

9. כבר כמה שנים שכולם מדברים על דמי ניהול כפרמטר העיקרי שלפיו יש לבחור את המוצר אולם דמי הניהול אינם חזות הכל ושני גורמים נוספים שמשפיעים אפילו יותר על החיסכון שלנו בסוף הדרך הם תשואות ומאזן אקטוארי. אבל בגלל שאלו פרמטרים שקשה יותר להסביר, לבחון או לתקוף, בחרה התקשורת להתמקד רק בדמי הניהול תוך שהיא כמעט מתעלמת משני הגורמים האלה.

10. האמת העצובה היא, שככל שנבין יותר את העולם הזה, ככה גם נבין שמצב הפנסיות של הדור שלנו (כלומר, כל מי שלא נכללת בקרנות הותיקות שנסגרו למצטרפים חדשים ב-1995) הוא בכי רע, ושלא מספיק להישען רק על הפנסיה לבדה אם רוצים לשמור על אותה רמת חיים. לכן בבלוג אני משתפת גם מידע שקשור להשקעות שהן לא פנסיוניות ואפילו חושפת את תיק ההשקעה הפרטי שלי ועוד כל מיני טיפים שיסייעו לנו להגיע בבוא העת לפנסיה בביטחון כלכלי ובסטייל.  

צילום: ורד פרקש

זמן לפתוח את המעטפות

אם גם אתן מרגישות שזה עשה לכן סדר בעולם הפנסיה האינסופי, זה הזמן לפתוח את המעטפות והקלסרים, ולהכיר את הפנסיה שלכן מחדש.

תודה

תודה הילה שהתארחת כאן, ועזרת לנו לפתח מערכת יחסים בריאה יותר עם הפנסיה שלנו. ואתן, את הבלוגים של הילה כבר הכרתן? הילה משלבת מצוין בין הידע שרכשה בתחום הפנסיה לבין היותה אושיית סטייל בעלת הבלוג תלתלים ובעלת חשבון אינסטגרם הורס.

ואם כבר יש לכן שאלות על הפנסיה שלכן, שתפו אותנו!

***מכירות את הבלוג שלי בפייסבוק? אל תשכחו לבקר…

Facebook comments

3 תגובות

  1. הילה לוי, תלתלים בלוג אופנה הגב

    זכות גדולה בשבילי להתארח פה. המון תודה!

  2. ינינה הגב

    פנסיה היא באמת דבר כל כך חשוב. מה שמאוד אהבתי בפוסט שלך, זה ששילוב התמונות מכניס משב רוח צעיר ועדכני לנושא. ועכישו נראה מישהו שקרא ולא הולך לנקוט פעולה. כל הכבוד להילה על הבלוג שפתחה בנושא, ועל דרך ההנגשה לנושא.

השארת תגובה