המלאכות של פעם – סדנת מקרמה והעברת תמונה על עץ

מאחר ואני נתקלת בקושי מסוים לעשות רק משהו אחד כל פעם, אני לא ממש מצליחה לעשות פעילות שדורשת ממני לשבת בשקט, לא לחשוב על כלום או יותר מזה, לרוקן את הראש ממחשבות או להתרכז במשהו אחד (ים – אני מבטיחה להגיע וסתם לשכב על החול בלי לחשוב על כלום). חוץ מהשעות הקסומות שבהן אני נמצאת בסדנאות יצירה. לא יודעת איך זה קורה אבל ברגעים האלו אני שוקעת לתוך עולם של שקט ועשייה ומזל שיש מסביבי נשים נוספות כי אחרת בטח היו מגרדים אותי מהשולחן עם בוא החושך.

מפגש בוקר מהסוג שאני אוהבת

לפני כמה שבועות, הייתה לי הזדמנות לשקוע למשך שעתיים ביצירה כשהגעתי לסדנת בוקר שמשלבת טכניקה של העברה על עץ יחד עם מקרמה שהועברה במשותף על ידי גלי מאור ונעמי ים סוף. הסדנה התקיימה בגבעתיים, בסטודיו של נעמי ובת הזוג שלה יעל, סטודיו שביום יום משמש אותן גם לעבודתן כצלמות. מפגש בוקר של נשים שאת חלקן הכרתי וזה היה ממש כיף כי אם הייתי רוצה לפגוש את כולן הייתי צריכה לפחות שנה והינה גלי ונעמי דאגו לי לכמה חיבוקים ונשיקות עם נשים שאני אוהבת.

לפני שהתחלנו בסדנה כל אחת דאגה לשני דברים – לטעום מהנשנושים הטעימים שחיכו לנו ולצלם כל פריט ופריט מכל זווית אפשרית. שתי פעילויות שאני מאוד אוהבת, והיום רק התחיל… אחרי שאכלנו וצילמנו הגיע הזמן לשבת וליצור.

צילום: נעמי ים סוף

כמה פשוט וכיף

העברה על עץ ומקרמה הן ללא ספק שיטות יצירה מהפשוטות אך ממכרות ביותר שיש. הפשטות שבעשייה גורמת לך לפצוח בהבטחות לעצמך, שמעכשיו, כל שבוע תעשי לפחות פרוייקט אחד בטכניקות אלו. הרוגע, השקט וההנאה שבתהליך, הלמידה המהירה ואינסוף האפשרויות, כל אלו לא משאירים לך ברירה ואת פשוט חייבת להבטיח הבטחות.

נעמי הסבירה לנו וגם הדגימה כמה סוגים של קשרי מקרמה וכולנו שקענו בבניית הקשר עם הטכניקה החדשה. כחובבת לחם ידועה דאגתי לאזן כל קשר בחוטי המקרמה עם פרוסת לחם עם סלמון/אבוקדו (איך הן ידעו שהם החביבים עלי…). קשרנו ופרמנו והתלהבנו מהתוצאות היפות והמהירות. אחרי כמה קשרים כבר הרגשתי גאווה עצומה שהרי הנני יוצרת מוסמכת במקרמה. אחרי כמה שורות של קשרים, עברנו לחלק השני.

גלי הראתה לנו איך מעבירים תמונה מדף לעץ, וגם כאן, תוך דקות התקבלו תוצאות ממש יפות וקריאות התלהבות נשמעו באוויר בין שפשוף לשפשוף של חתיכות עץ. התמונות עברו אל העץ בצורה מושלמת והיה כיף לראות את התוצאות. כמה פשוטה הטכניקה ואילו תוצאות יפות מקבלים תוך כמה דקות.

צילום: נעמי ים סוף
צילום: נעמי ים סוף

לגלות אהבה חדשה

את גלי אני מכירה כבר כמה זמן עוקבת ואוהבת את העבודות שלה, ואפילו כתבתי עליה כאן וכאן. את נעמי לעומת זאת, פגשתי בסדנה בפעם הראשונה אחרי התכתבויות ארוכות וגם היא כבר התארחה במגזין עם טיפים מעולים מתחום הצילום. כששמעתי את גלי ונעמי מספרות איך הן הגיעו כל אחת בנפרד אל הטכניקות של המקרמה ושל ההעברה של תמונה על עץ, ידעתי שאני חייבת לכתוב על זה. כי הן הגיעו לשם ממש מתוך אהבה והחיבור ביניהן שהחל עוד לפני גם הוא כזה.

אז איך הגעתן אל הטכניקות האלו?

גלי: "את הטכניקה למדתי לפני המון שנים במסגרת לימודי עיצוב גרפי. בשנה א' למדנו הרבה טכניקות, לפני שנכנס המחשב למסלול הלימודים. לפני כמה שנים, אמא שלי חגגה יומולדת עגול והתלבטתי מאוד מה אפשר להכין לה ליום ההולדת. נזכרתי בטכניקה הזאת והחלטתי להעביר על עץ תמונה משפחתית שלה עם הוריה ואחיותיה. מאותו רגע אי אפשר היה לעצור אותי, התמכרתי לטכניקה ואני אוהבת אותה מאוד עד היום."

נעמי: "הגעתי למקרמה לפני שנתיים וחצי בערך כשחיפשתי פתרון במקום דלת לחדר של הבן שלי. אחרי חיפושים רבים נתקלתי בווילון מקרמה מהמם שיש לחברה בסטודיו שלה ומשם הכל התגלגל. הכנתי את הווילון ומאז לא הפסקתי ליצור במקרמה. אחרי תקופה מסוימת שבה גם שיתפתי חברות טובות ביצירות שלי הן החלו ללחוץ עלי שאעביר סדנה בנושא. החלטתי ללכת על זה, עשיתי להן סדנה ומאז גם הכיוון הסדנאות התחיל לרוץ."

תספרו קצת על שיתוף הפעולה ביניכן…

"את נעמי הכרתי דרך הפייסבוק. אהבתי את הדף העסקי שלה ואת הצילום שלה והזמנתי אותה לצלם לי את 'סיפור העסק שלי' ולצלם אותי עובדת בסטודיו שלי. המפגש בינינו היה מדהים. מיד כשהיא נכנסה לסטודיו התחלנו לדבר והרגשנו כאילו אנחנו מכירות שנים."

"את גלי הכרתי כשהיא הזמינה אותי לצילומים ומאז אנחנו גם חברות וגם עובדות ביחד. אני השתתפתי בסדנה שלה היא בשלי, אני מצלמת לה את כל הצילומים שלה ויש לנו כל הזמן שיתופי פעולה."

"מאז, נעמי מצלמת את כל הקולקציות שלי לקראת יריד החלומות של נתנאלה והצילומים שלה מככבים באתר שלי. המוצרים שלנו מצטלמים מעולה ביחד, עץ ומקרמה משלימים לתמונה מלאת אווירה והשראה בסגנון הבוהו שיק האהוב על שתינו. אנחנו אוהבות לשלב הרבה צמחייה בצילומים, צוחקות הרבה ואני מרגישה שנעמי מבינה אותי ואת הכוונות שלי בלי מילים. נעמי מכניסה לצילומים מלבד כישרון גדול גם הרבה רגש, כמו שבעלי אומר, 'מצלמת עם הלב'."

"אנחנו מתכננות כבר הרבה זמן לשלב את העץ והמקרמה לא רק בצילומים זה ליד זה, אלא גם במוצר משותף וסדנה משותפת, בה מתנסים בעבודת מקרמה ובטכניקה של העברת תמונה על עץ. תרפיה באמצעות שתי טכניקות ממכרות. החל מחודש ינואר 2018 נתחיל להעביר סדנאות שמשלבות את שתי הטכניקות, כמו זו שהעברנו כאן."

צילום: נעמי ים סוף

מה כל כך מושך וקסום בטכניקות עבודה הפשוטות?

גלי: "אני חושבת שהטכניקה הזאת באמת תרפויטית, טיפולית, מרגיעה ונעימה מאוד. אני אוהבת מאוד להעביר תמונות משפחתיות שאנשים מזמינים ממני לאירועים מיוחדים, סקרנית לשמוע את הסיפור מאחורי התמונה ונהנית לקבל הודעות מרגשות עד כמה התמונה ריגשה את מקבל המתנה. התמונה המקורית לא מתקלקלת, להיפך היא נשמרת ובנוסף מקבלת עוד דרך ביטוי מיוחדת ונצחית – תמונה על עץ שתישאר לתמיד כמזכרת. בטכניקה הזאת כל אחד יכול להשתמש להנאתו בבית וילדים מאוד נהנים ממנה, כי יש בה קסם."

נעמי: "אני חושבת שיש היום חזרה גדולה לעבודות יד, גם מהצד של 'אני עשיתי את זה בעצמי' וגם מהצד שמעריך את העובדה שמישהו הכין זאת במו ידיו. יש בעבודת המקרמה משהו קסום ומרגיע. ויש גם סיפוק מידי, מכיוון שקל יחסית ללמוד את הטכניקה וליצר תוצרים יפים כבר מהפעם הראשונה, וגם אם יש טעויות קטנות, לא רואים אותן בסיום העבודה."

עובדת וחולמת

בעוד אני מגרדת נייר כדי לחשוף את התמונה שבחרתי או קושרת עוד קשר בחוטים, אני מדמיינת את כל הפרויקטים החדשים שאעשה בבית. אחזור הביתה ומיד אבחר את התמונות שאני רוצה להעביר, אאסוף עצים שישמשו לי בסיס לעבודת המקרמה שאני כבר מתחילה לבנות בראש שלי. אני אפילו חושבת איך אצלם את הכל. אני יודעת שבפועל זה לא יהיה כל כך פשוט אבל זה לא מפריע לי להמשיך לחלום.

ומסביבי, כולן קושרות ומכינות את הפריט שלהן תוך כדי שיחות היכרות או עדכונים של 'מה חדש אצלך'. ומידי פעם קמות לנשנוש מתוק או מלוח (היה משניהם וזה היה מצוין), שולפות את המצלמה ומנציחות רגעים מעניינים ופריטים פוטוגניים שתלויים ברחבי הסטודיו.

השעון הפנימי שלי מצלצל ואני נזכרת פתאום שבעולם האמיתי זמן היצירה שלי הוא לא רב כפי שהייתי רוצה. אז לפני שהאוטו שלי יהפוך לדלעת ויזדחל בפקקים, גם אם מדובר בשעת הצהרים שבה מסתבר שכולם על הכביש, אני מתעדת עוד קצת מהחוויה הכיפית הזו. ואחרי כמה חיבוקים ונשיקות יוצאת החוצה עם היצירה שלי, ועם הרבה תכניות לעתיד.

צילום: נעמי ים סוף

צילום: נעמי ים סוף

זמן בשבילך

אחת המתנות שהחלטתי להעניק לעצמי השנה (כי הבטחתי כאן) היא סדנה. סדנה שבה אלמד משהו חדש, אשב עם עצמי בשקט ואשקע בעולם של מלאכה קסומה. נראה לי שהצלחתי, ועכשיו תורכן. מוזמנות להכיר את גלי ונעמי, ובהזדמנות הראשונה – ליצור לכן גם פריט בסדנה המשותפת שלהן. 

ואם אתן רוצות לדעת איפה עוד התפרצה היצירתיות שבי או במילים אחרות, באילו סדנאות השתתפתי, יש במגזין מדור שלם כזה!

Facebook comments

5 תגובות

  1. חן יאקה-שומרון הגב

    איך בא לי! מלא זמן שלא נגעתי בחומרי יצירה

  2. נעמה אורבך הגב

    פשוט מקסים. נוסטלגי אבל גם מודרני.

  3. הנרייטה בינר הגב

    סדנא מאוד מעניינת, המקרמה מזכיר לי זמנים אחרים וגם את הקולקצית המקרמה שיש לי בארון.
    התמונות והפוסט בכלל מקסימים

  4. עופרי פז הגב

    שיתוף הפעולה ביניהן באמת קסום! הסדנה מאוד מומלצת, זו היתה הפעם הראשונה שניסיתי את שתי הטכניקות ואני בטוחה שעוד איישם אותן בעתיד.

השארת תגובה