תאורה ועיצוב במקום אחד / ראיון עם טליה כהן אבוטבול

טליה כהן אבוטבול ואני הכרנו לפני שנה כששתינו השתתפנו בקורס "דיגיטליות בעסקים". מאז שהקורס הסתיים, דואגת טליה לשמר את הקשר, לפרגן, לעזור ולחשוב על רעיונות לשיתופי פעולה בין כולן. וכל זה בזמן שהיא מג'נגלת בין עבודה ומשפחה ועוד כמה עיסוקים נוספים. איך היא עושה את זה?

צילום: מאיה חבקין

לעשות את הדבר הנכון

טליה היא מעצבת פנים מומחית לתאורה העוסקת בתחום כבר למעלה מ-18 שנה. אל העיצוב היא הגיעה למעשה תוך כדי לימודי תואר ראשון במזרח תיכון וערבית בשילוב לימודי תיאטרון, כשקורס לעיצוב תפאורה הפיל כמה אסימונים.

"אחד הקורסים בתואר שלי היה עיצוב תפאורה. מאוד אהבתי את ההתעסקות עם ההעמדה של הדברים והיצירה וזה החזיר אותי אחורה למקום הזה של היצירתיות שתמיד היה חלק ממני. בשנה השנייה ללימודים אמרתי לעצמי 'את מסיימת את התואר אבל את יודעת מה באמת את אוהבת'. וכך היה – התחלתי לעבוד כדיילת אוויר באל על ונרשמתי ללימודי עיצוב פנים. הרגשתי שזה בדיוק מה שחיפשתי ופשוט התאהבתי. מצד אחד נהנתי בלימודים ומצד שני הטיסות לחו"ל פתחו בפני עולם שלם של עיצוב, דרך ביקורים בתערוכות, גלריות  ומוזיאונים."

תספרי על המנורה הראשונה שלך

"בעבודה על פרויקט הגמר שלי השתמשתי בחומר תלת ממד מיוחד אותו גיליתי בשיטוטי בחו"ל ורכשתי ממנו קצת בכל מיני צבעים. שמרתי אותו אצלי ויום אחד כשאהיל בבית נשבר חיפשתי את החומר כדי לבנות איתו מחדש את האהיל. התוצאה הייתה מאוד יפה, התגובות ממש טובות והבנתי שעליתי על משהו. החלטתי להשתמש בחומר המיוחד הזה לייצור מנורות והתחלתי למכור אהילים בדוכן בגן העיר בימי שישי. התחילו להגיע קונים ובעלי חנויות ולאט לאט זה התגלגל לקולקציה. בהמשך קיבלתי הצעות למכור את המוצרים שלי בחנויות אז עזבתי את הדוכן."

מה היו הצעדים הראשונים שלך אל עולם התאורה?

"בתחילת הדרך השתתפתי בתערוכה בשם 'ויהי אור' שהתקיימה ב- ID Design ואיגדה כמה מעצבים ישראלים שהציגו שם ובסיומה הייתי בין אלו שנבחרו להמשיך לעבוד עם הרשת. מתכנן תאורה שראה את מוצרים שלי ב- ID design בחר בי לפרויקט מאוד גדול שלו ועיצבתי את כל גופי התאורה של בית מלון רימונים באילת. באותה תקופה הייתי מגיעה לאולמות ומסעדות עם החומר כדי להסביר מה ניתן לעשות איתו. פגישה משמעותית בחוות רונית שבעקבותיה עשיתי להם את כל התאורה הייתה עבורי החותמת שאני עושה את הדבר הנכון."

עסק של עיצוב ותאורה

בפגישות עם לקוחות טליה לא הסתפקה בייעוץ בנושאי תאורה ותמיד נתנה גם עצות בנושאים של עיצוב הבית, העמדת הריהוט וכד'. היה ברור שהתאורה והעיצוב הולכים יחד. היא קראה לעסק שלה טליה עיצוב פנים ותאורה והחלה לעבוד גם על פרויקטים של עיצוב ובמקביל ייצרה פריטי תאורה בהתאמה אישית, התנסתה בעבודה עם עוד חומרים בייצור התאורה ופתחה מקום משלה.

הסטודיו: "מחסן התצוגה שהקמתי בקיבוץ הראל לפני חמש שנים נשרף לפני חצי שנה בגל השריפות, זה היה שוק. אבל ההחלטה ללכת עם הלב ובכל הכוח לפתוח מקום חדש קרתה. ספקים ואנשי מקצוע רבים התגייסו ופתחתי מקום חדש במושב צלפון, מול פרדס לימונים מהמם, אליו מגיעים לקוחות מכל הארץ."

הלקוחות: "בתחום עיצוב הפנים אלו זוגות צעירים שקונים דירות קבלן ומשפחות שמשדרגות מגורים או משפצות דירות ישנות. בתחום התאורה המגוון רחב וכולל את כל מי שצריך גופי תאורה בין אם אלו אנשים פרטיים, מעצבים, מסעדות, בתי קפה או בתי מלון."

שילוב בין עיצוב ותאורה: "השבוע שלי מתחלק בין פגישות עם לקוחות בתצוגה לבין פגישות אצל לקוחות, פגישות בשטח ובאתרי בנייה. יש ימים מרוכזים בתצוגה וימים בחוץ. היתרון הוא שאני מבינה בתאורה וזה בונוס ללקוחות כי אני בוחנת תמיד את שלב התאורה מראש ועושה תוכנית בתחילת התהליך."

טליה עיצוב פנים ותאורה | צילום: בן מזרחי
עיצוב: יפעת אברמסון | צילום: שירן כרמל

שיווק: "לשיווק ברשת יש חשיבות גדולה ותרומה להצלחה של העסק בין אם זו חנות האונליין במרמלדה שבזכותה גם מגיעים לביקורים בתצוגה והיא פלטפורמה שיווקית מדהימה או הפעילות השוטפת שלי באינסטגרם, בדפים העסקיים שלי בפייסבוק, בפינטרסט, בהאוס ובבלוג שלי בסלונה."

בחירת תאורה לבית בתהליך אישי

"חשוב לי שהמוצרים שלי יהיו איכותיים וחשוב לי בעיקר השירות והקשר האישי עם הלקוח. העסק הוא כמו הבית שלי אני מארחת לקוחות ולא נפגשת עם לקוחות, אני מבינה את נושא התקציב ואת נושא ההתלבטות, מאפשרת את המקום הזה ונותנת כמה אופציות כדי בסופו של דבר זה יתאים ללקוחות."

התהליך "כשאני נפגשת עם לקוחות הם באים עם התוכניות של הבית ואם הבית קיים הם מגיעים גם עם תמונות וסרטונים. אלו פגישות אחד על אחד שמתקיימות בתצוגה והן מאוד מקצועיות ומדויקות. אני עוברת יחד עם המעצבת או הלקוחות על התוכנית, אנחנו עורכים רשימה מסודרת ומתחילים לעשות התאמה שחייבת להיות מושלמת והרמונית לאותו בית. קודם טעם הלקוחות, אחר כך סגנון הבית ומה הם לא יכניסו אליו. אני מנסה להיכנס לראש שלהם ושל המעצב ולבנות קונספט תאורה לכל הבית כשאף גוף לא בא על חשבון האחר."

קולקציה "נחשפתי לעולם שלם של חומרים בתחום התאורה והתחלתי לעבוד עם חומרים נוספים, עם מתכות, זכוכיות, פלסטיק ובדים שונים. כל כמה חודשים יש קולקציה חדשה שמאופיינת על ידי חומר ספציפי. אני מאוד אוהבת דברים שהם מינימליסטיים, שנותנים מגע של חמימות ולא דברים שהם מידי טרנדיים למרות שאף אחד לא חף מלהיות כנוע לטרנד זה או אחר וצריך כל הזמן להיות עם יד על הדופק. מעבר למה שאני מעצבת יש גם פריטים מיובאים אותם ניתן להתאים אישית לצרכי הלקוח."

מוצרים "גופי התאורה כוללים מנורות קיר, מנורות שולחן, מנורות תליה ועוד, המגיעים בהמון סגנונות שיכולים להתאים לכל בית. יש גופי תאורה בסגנון תעשייתי שמתאימים לבתים מודרניים בהם רוצים נגיעה תעשייתית או לבתים כפריים. יש גם גופי תאורה בסגנון וינטג', גופי תאורה עם זכוכיות סבתא, זכוכיות עם עיטורים של נחושת ופליז ויש גופי תאורה שאפשר ליצר מכל מיני סוגים של בדים – כותנה, טפטים וגם בדים שהלקוחות מביאים ואנחנו יכולים לייצר להם לפי הזמנה."

5 דברים שצריך לקחת בחשבון כשבוחרים תאורה לבית

לשים דגש על נושא התאורה עוד בשלב התכנון.

לבחור את התאורה לפי תוכנית העמדת הריהוט.

לבחור קודם כל תאורה פונקציונלית ואחר כך תאורת אווירה.

בחלל יש גוף תאורה או שניים שהם דומיננטיים והשאר משתלבים.

אם יש כמות נקודות חשמל גדולה מידי כדאי לוותר על חלקן.

להעביר משהו הלאה

"אני גאה בכך שבניתי עסק שבו לא ויתרתי על מה שחשוב לי – האימהות והאהבה שלי לעיצוב ותאורה. אני שמחה שאני מצליחה להגיע הביתה בזמן ולהיות עם הילדים למרות לוח הזמנים המאוד צפוף שיש לי, ולפעמים עובדת מהבית יום בשבוע. כאימא צעירה השילוב של בית ועבודה הצריך הרבה ויתורים, העסק התנהל סביב הצרכים של הבית ולא יכלתי לעשות כל מה שרציתי. זה היה מאתגר לעשות גם וגם והעסק מאתגר כי כל הזמן צריך לחדש ולהגיע לעוד פרויקטים גדולים ומעניינים."

דברים שעצמאית צריכה לדעת

"להיעזר כמה שיותר באנשי מקצוע אם יש משהו שאת פחות טובה בו, תחפשי את בעלת המקצוע שיכולה לענות לך על הצורך הזה בצורה הכי טובה."

"לסמוך על אינטואיציות ותחושות בטן כי רק אנחנו יודעים בסופו של דבר מה נכון עבורנו."

"לדעת לפרגן, לפתוח את הלב ולהבין שכמו שאני רוצה להצליח גם אחרים רוצים וזה לא בא על חשבוני. ואם אני יכולה לעזור למעצבת מתחילה אני אהיה שם בשבילה."

"להיות חלק מקהילות כי פגישות עם קולגות הן חשובות. כל אחת משתפת מהחוויות שלה מהשטח, לומדות האחת מהשנייה ובכלל החשיבות של המפגשים האלו היא מעבר לתוכן."

"להעביר את הידע. פתחתי קהילה של מעצבים באינסטגרם שמטרתה לעזור למעצבים לנהל את הדפים שלהם באינסטגרם והתחלתי לקיים גם סדנאות בנושא."

"להשקיע בעצמך! התחלתי ללמוד משחק. גם תיאטרון אצל אסי אסנר וגם משחק מול מצלמה אצל הבמאי האגדי חיים בוזגלו  וזו חויה אל-חושית של ממש. לעמוד מול קהל ולשחק ולהכנס לדמות אחרת זה מאתגר ומכריח אותי לצאת ממקומות נוחים ולעשות תהליך."

הרצאות שאת ממליצה עליהן

"ההרצאה של רונית כפיר 'מלא נעים לי לנעים לי' – אני יודעת שהרבה בעלות עסקים כבר שמעו אותה ובעיניי היא מאוד חשובה ומשנה את ההתייחסות שלנו אל עצמינו אל הלקוחות שלנו."

"ההרצאה של מזל סולומון על ניהול וארגון זמן בחיים לכל אישה עצמאית ועסקית – כל אחת מאיתנו עסוקה מאוד במהלך היום, השבוע, השנה והזמן עובר מעלינו. בהרצאה ישנם 8 כלים פרקטיים לחיים שמטרתם לקדם את עצמנו ולנהל את לוח הזמנים והחיים שלנו בתוך החיים."

בואו להכיר את טליה קצת יותר. מוזמנות להיכנס לחנות שלה במרמלדה, לאינסטגרם העסקי והפרטי שלה לדפי הפייסבוק שלה (תאורה, עיצוב, אקססוריז), לקבוצת הפייסבוק שלה ולבלוג בסלונה. תודה טליה על שבחרת לשתף אותנו בעסק ובדרך שלך!

יש לך עסק ותרצי שאכתוב עליך? אשמח לספר לך על אפשרויות הפרסום במגזין.
מוזמנת להתקשר או לכתוב לי 053-6065120 / manu.biener.g@gmail.com

לסיפורים על עסקים של נשים נוספות לחצו כאן

* הניוזלטר של מגזין 'מיס מנדלה' ישלח אליך ישירות לדוא"ל עם עדכונים על פוסטים חדשים. את ההרשמה לניוזלטר ניתן לבטל בכל עת.

חדש!!! הספר פינה משלך

סיפורים על נשים ומרחבי עבודה, עכשיו במבצע מיוחד וללא דמי משלוח! הזמינו עוד היום את העותק שלכן...

Facebook comments

השארת תגובה