הטיפים / איך לשמור על שגרת כתיבה

רעיונות לכתיבה מגיעים ללא אזהרה מוקדמת ולפעמים הם מתוזמנים היטב. אם אתן כותבות להנאתכן או לפרנסתכן, אז בטח כבר ניסיתן לסגל לעצמכן שגרת כתיבה מסוימת שעוזרת לכן לשמור על הסדר ולהוציא לפועל את התכנים האישיים או השיווקיים שלכן. אז מה השגרה שלכן? האם יש לכן שגרת כתיבה מסודרת?

את נועה סטרלינג הכרתי לפני שבכלל חשבתי שאני אכתוב לפרנסתי. לאורך השנים האחרונות אנחנו מדברות ומתכתבות פה ושם ואני נהנית לעקוב ולקרוא את מה שהיא כותבת. נועה כותבת כתיבה אישית וגם שיווקית, וגם מלמדת כתיבה. היא כותבת ועורכת תוכן עבור עצמאיות וגם מדריכה ומלווה נשים עצמאיות בכתיבת הסיפור שלהן ובחיבורו לשיווק העסק באמצעות קבוצות כתיבה קטנות, סדנאות ומפגשים. ומכיוון שהיום רבות מאתנו מאמנות את שריר הכתיבה על מנת ליצור תכנים לעסקים שלנו או לשתף את הסביבה בשגרה שלנו, חשוב שנדע איך לתכנן את זמן הכתיבה שלנו.

צילום: עדי כהן

נועה מתארחת היום במגזין ומספרת על הסודות הקטנים שעוזרים לה לשמור על שגרת כתיבה:

פעם מזמן, כשעוד לא היה לי עסק לגדל וילדות לשעשע, הייתי כותבת בשעות שבהן העולם די שקט, גלגל"צ היה מנגן ברקע או הדיסקים האהובים עליי והייתי כותבת. לצדי קפה אפילו שלילה ושוקולד שהגנבתי פנימה אל החדר.

הייתי כותבת ללא הפסקה, מלאה ברעיונות שנכנסו לראש, גרפומנית בפעולה. כתבתי אז סיפורים קצרים וגיליתי שרעיון מוביל לרעיון, אסוציאציה מובילה לאסוציאציה, ולפעמים קשה להפסיק כשאת בשוונג.

היום כשיש לי המון מטלות על הראש והעסק הוא לא רק לכתוב לעצמי, אלא גם לדבר עם לקוחות ולכתוב להם, לערוך תוכן, לשווק, ללמד ולהדריך, לפגוש, להתפתח ולפתח, להתנהל מול חשבונות ולהתייעל מול היומן, אני מוצאת את עצמי מתעקשת לנהל שגרת כתיבה קבועה, אחרת פשוט לא תהיה לי.

רציתי לשתף אתכן בסודות הקטנים שעוזרים לי לשמור על שגרת כתיבה קבועה, לפעמים שיווקית ולפעמים אישית לגמרי, בעיקר מלאה במילים שהן שלי.

צילום: ענבל כבירי

כותבת כתיבה אינטואיטיבית על הבוקר

גיליתי שאני קמה בבוקר עם המון מילים בראש. הן שוחות שם כבר מהשעה הזו שהאור שוטף את החלון בחדר השינה ונכנס פנימה. אני מתעלמת לכמה רגעים משתי הקטנטנות שישנות בחדרים שלהן, מעיפה רק מבט אחד לבדוק שהן עדיין מכוסות היטב.

אני יורדת במדרגות, מכינה לי קפה ומתיישבת ליד הדלפק במטבח. יש לי מחברת מטבח שמחכה לי שם בכל בוקר. אני כותבת שם כתיבה אינטואיטיבית במשך כחמש דקות, לפעמים יותר, עד שאני מרגישה שהסחף עבר.

אחר כך אני עונה על שלוש שאלות מנחות: מה הדבר שהכי אני רוצה שיקרה היום, מה אני הכי אוהבת במה שאני עושה היום ומתי אני מסיימת לעבוד. כן, אני מתחייבת לעצמי לשעות הנשימה, החיבוק והמשחק עם הילדות שלי.

צילום: ענבל כבירי

משבצת במשבצות הכתיבה הורודות שלי

יש לי משבצות כתיבה קבועות שאני משבצת לעצמי ביומן מדי שבוע. בכל שבת בערב אני יושבת עם היומן שלי ומסמנת במשבצות ורדרדות את שעות הכתיבה. אני לא מחליטה מראש על יום כתיבה כי לא אוכל לעמוד בכך, למעט יום שישי בבוקר שבחודשים האחרונים מוקדש לכתיבת הספר שלי.

אני משבצת לעצמי חצאי שעות, שעות ולפעמים אפילו יום שלם, תלוי בתקופה, ברשימת הרעיונות שכבר מרגישים בשלים מספיק ובלוח הזמנים המאוד צפוף שלי.

צילום: ענבל כבירי

מתעדת רעיונות ללא הפסקה

למשבצות הכתיבה שלי אני מגיעה עם מחברת הרעיונות. לפני די הרבה זמן פגשתי את דגנית, בעלת המותג דגניתא, והתאהבתי במחברות שלה, לבנות ונקיות ופשוט כתוב עליהן Write. אני קונה אותן ממנה כשנגמר לי המלאי. הן עושות לי שקט בעיניים והן מוקדשות לרעיונות. אחת בתיק, אחת ליד המיטה.

בכל פעם שקופץ לו רעיון לראש, והמעצבנים האלו תמיד מגיעים כשאני באמבטיה, מתעוררת לרגע בין חלומות או בשעות הנורא מוקדמות של הבוקר, אני רושמת. יש שם חצאי מילים, ציטוטי שירים, מחשבות והגיגים על לקוחות אהובות ועל דילמות שהציפו, פתרונות לאותן דילמות, תובנות מספרים שקראתי או קורסים שלקחתי.

עם כל אלו אני באה לימי הכתיבה שלי, פותחת את המחברת, שולפת את המרקרים ומסמנת לעצמי מה הכי מדגדג לי באצבעות. כך אני שומרת על שגרה אפקטיבית יותר ומנצלת את משבצות הכתיבה שלי לפתח רעיונות.

צילום: עדי כהן

מתארגנת על רשימת מטרות דו חודשית

כאן אני מבדילה בין כתיבה בכלל לכתיבה שיווקית. כשאני כותבת לעסק אני מסתכלת קדימה אל המטרות שלי, אני מגדירה אותן – יחד עם היועצת העסקית שלי – בתוכנית שנתית ולאחר מכן פורטת אותן לפעולות לפי חודשים.

ברגע שיש לי מטרות מול העיניים, אני מבינה מה אני צריכה לקדם. אם החלטתי בפברואר לפתוח קבוצת כתיבה חדשה בחיפה (הידד!) אתחיל כבר בינואר לחשוב על נושאים שיעזרו לי לשווק את הקבוצה. אני מכינה לעצמי בימי הכתיבה שלי תכנים מוכנים להשקה, אבל לא מפסיקה לחשוב על רעיונות. גיליתי שכשיש לי בסיס של תכנים מוכנים מראש, קל לי יותר להיות ספונטנית. ולפעמים, בלי להתכוון, אני זונחת את אלו שכתבתי מראש ונשארת עם מה שיוצא בו ברגע.

התכנון מרגיע, הספונטניות באה יותר בקלות כשהוא קיים.

צילום: ענבל כבירי

מקשיבה לעצמי, למקום, למה שנוח לי

שגרת כתיבה קבועה היא כלי חשוב בתוך עסק יצירתי. לא רק כדי ליצור תכנים שיווקיים, אלא גם כדי לפתח, להתפתח, לתת מקום לרעיונות לצאת החוצה, למצוא את השפה שלי, את הסיפורים המתאימים לקהל שלי – ואלו שנוח לי לספר ושבוערים בפנים.

הסוד הכי כמוס שלי, והכי פשוט שיש, הוא פשוט להקשיב לעצמי. אני מבינה את השורה התחתונה – צריך לכתוב כדי לשווק ולשווק כדי להתפרנס מהעשייה שלי אבל אני בונה לעצמי, תקופה אחר תקופה, את השגרה מחדש. בלי לחץ, בלי עצבים על עצמי, בעיקר עם הקשבה ועם יכולת לסלוח לעצמי על ימים ריקים ממילים, על תקופות של קצת פחות.

ברגעים האלו חצאי שעות הופכים לחמש דקות, הכתיבה האינטואיטיבית מפנה מקומה לשאלות מנחות, כמו אלו שציינתי כאן ואחרות שעולות לפי הנושא החם. הן עוזרות לי לכתוב גם בתקופות שבהן ההשראה נעלמת קצת.

אני ממשיכה לכתוב, בצעדים הקטנים שלי, ושומרת על שגרה.  

צילום: ענבל כבירי

תודה

תודה נועה שהתארחת כאן, וחלקת אתנו את הסודות הקטנים שלך, שיכולים לעזור ולהשפיע על שגרת הכתיבה של כולנו. ואתן, מוזמנות להיכנס ולהכיר את נועה באתר, בדף הפייסבוק ובאינסטגרם שלה.

אז מה שגרת הכתיבה שלכן? ספרו לנו…

לכל הפוסטים האורחים שמגזין לחצי כאן

***מכירות את הבלוג שלי בפייסבוק? אל תשכחו לבקר…

* הניוזלטר של מגזין 'מיס מנדלה' ישלח אליך ישירות לדוא"ל עם עדכונים על פוסטים חדשים. את ההרשמה לניוזלטר ניתן לבטל בכל עת.

חדש!!! הספר פינה משלך

סיפורים על נשים ומרחבי עבודה, עכשיו במבצע מיוחד וללא דמי משלוח! הזמינו עוד היום את העותק שלכן...

Facebook comments

תגובה אחת

  1. הילה לוי, תלתלים בלוג אופנה הגב

    יש פה טיפים נפלאים שאני הולכת ליישם.

השארת תגובה