בואו לשחק באש / סדנת יצירה בזכוכית עם רינה אפלבוים

כמו רובנו, גם אני עצרתי בנחלת בנימין להסתכל לרגע איך אמן זכוכית יוצר פסלונים קטנים בצורת חיות או ביקרתי אי שם באירופה במפעל או חנות בהם מתקיימות הדגמות של ניפוח זכוכית. המלאכה העתיקה הזו מהפנטת ותמיד קיוויתי שתהיה לי ההזדמנות להתנסות בה בעצמי.

שם הרי גולן

לפני כמה שבועות נסעתי לסופשבוע ארוך בצפון והדבר היחיד שעשיתי שם חוץ מלא לעשות כלום, היה להגיע לסדנת עבודה בזכוכית עם רינה אפלבוים. רינה מתגוררת עם משפחתה במושב נטור שברמת הגולן מזה עשר שנים ושם נמצא גם הסטודיו שלה בו היא חולמת ומגשימה המון חלומות צבעוניים.

"אני חיה ונושמת את העסק, ונמצאת בתחושה מתמדת שאני בכלל מעצבת הכל בשבילי. מאוד משמח ומרגש אותי לגלות שאנשים נוספים אוהבים וקונים את העיצובים שלי. מלבד התכשיטים הצבעוניים והסדנאות , אני אוהבת להתעסק בעצמי בכל המכלול: עיצוב האריזות, הפרסום, אחזקת הבלוג, חלון הראווה של הסטודיו, ועוד, ומאמינה שאלוהים נמצא בכל הפרטים הקטנים."

רינה למדה אנימציה בקמרה אובסקורה ועבדה בתחום במשך מספר שנים. מפגש קצר ומרתק עם אמן זכוכית שינה את הכיוון שלה לחלוטין, ומאז חייה הפכו למשחק מתמשך באש. את סטודיו מנדרינה פתחה לפני 14 שנים במושב נחלים, וכשהמשפחה עברה לגולן לפני עשר שנים גם הסטודיו עבר לשם.

מה כל כך מושך וקסום בעבודה עם זכוכית?

"אני אוהבת תכשיטים צבעוניים ומאוד רציתי ליצור אותם בעצמי בצבעים ובטקסטורות שאני אוהבת. התחלתי ליצור חרוזי זכוכית ועם השנים במקביל ליצירת החרוזים המשכתי לפתח טכניקות שונות של פיסול וניפוח. אני מאתגרת את עצמי כל פעם בדברים חדשים וחשוב לי שיהיה לי מעניין כל הזמן."

האם לא חששת מהשינוי כתוצאה מהמעבר אל הגולן?

"למרות החששות הרבים שליוו את המעבר, אנחנו שמחים עליו מאוד, כמשפחה וגם כעסק. רמת הגולן היא מקום נפלא להגשים בו חלומות."

עבודה עם זכוכית זה ממכר?

"החומר מאד מאתגר, יש רצון כל פעם להגיע למיומנות גבוהה יותר, אני יכולה לשבת שעות רבות מול המבער, פעמים רבות זה בעקבות הזמנות והכי אני אוהבת את הרגעים בהם אני לגמרי 'משחקת עם החומר' ומגלה עוד ועוד אפשרויות, טקסטורות וצורות חדשות."

האם הילדים שלך מבלים בסטודיו?

"כן, חוץ מהבן הגדול שלי. טליה (בת 16) עובדת איתי כבר כמה שנים, היא מפסלת בזכוכית ברמה מאד גבוהה, יוצרת מיניאטורות ואינספור דמויות בטכניקות מורכבות . אלון (10) וליבי (7) אוהבים מאד לבקר ולעבוד איתי בסטודיו."

מתנסים בעבודה עם זכוכית

לסדנא הגענו בשעת צהרים מוקדמת. אני לא יודעת אם זה בגלל השעה אבל הכל היה שקט ורגוע, בדיוק מה שאני צריכה על מנת לצאת בהצהרות שיום אחד אני אעבור לגולן. פגשנו את רינה ונכנסנו לחדר הסדנאות והילדים וגם המבוגרים שבינינו התלהבו מהכלים, החומרים והתוצרים שעל שולחן הסדנאות וסביבו.

רינה עובדת ויוצרת בזכוכית מורטי שמגיעה ממוראנו שבאיטליה. זוהי זכוכית רכה וצבעונית. כל זכוכית מתנהלת שונה ומשפחות זכוכית לא 'מתחברות' ביניהן (לא ניתן לשבור בקבוק ולחבר לזכוכית מורטי למשל). אחרי הסבר על חומרי הגלם ועל תהליך העבודה, הדגימה רינה כמה תהליכים של יצירה בזכוכית. כבר אמרתי שאני אוהבת לראות איך זכוכית הופכת לאט למוצר בעל צורה ייחודית. הסתכלתי מהופנטת על האש והזכוכית ומזל שזכרתי שאני מחזיקה את המצלמה ביד, ומיד תיעדתי הכל.

בסוף ההדגמה של רינה התחלנו כולנו מגדול עד קטן בן ארבע וחצי להתנסות בעצמינו. כל אחד למד לעבוד עם המבער והזכוכית, המיס, חיבר סובב ויצר לעצמו פריט חמוד בצבעים שבחר. אפשר להבין איך רינה מבלה כל כך הרבה זמן בסטודיו שלה…

עם הפריטים החדשים שיצרנו עברנו את הכביש לחנות של הסטודיו, כדי לארוז ולראות איך החרוזים הצבעוניים של רינה הופכים לתכשיטים מקסימים.

אם גם אתם רוצים לשחק באש

"כשנכנסים לחדר סדנאות שלי אני מבקשת מהאנשים להניח את הטלפונים בצד. הם מסיחים את הדעת ופוגעים ביכולת ההקשבה .כשנכנסים אל חדר הסדנאות שלי מגלים שהחושים מתחדדים. הלהבה פורצת מהמבער, כשמתבוננים בעוצמה שלה חשים את החום בקצות האצבעות, יחד עם זה מריחים שמשהו חדש משתלט עליכם, טועמים יצירתיות מזן שלא הכרתם. אז בואו לשחק איתי באש סדנאות זכוכית לכל המשפחה."

מה את אוהבת בסדנאות האלו?

"חדר סדנאות הוא מקום קסום, בו יש לאנשים את האפשרות להתנתק מהטלפונים ומהלחץ היומיומי ולבוא לשחק איתי באש. אני מלמדת פיסול בזכוכית מורטי, זו חוויה ייחודית ומרתקת, והכי כיף שיוצאים עם תוצר עבודת יד. לשמחתי ולהפתעתי זוגות, משפחות וקבוצות מגיעים במיוחד מכל הארץ לסדנאות. המפגש עם האנשים מסקרן אותי כל יום מחדש."

מה חשוב לך בתהליך בניית הסדנאות?

"לפני כל סדנא שאני בונה אני עושה קבוצת פיילוט ובודקת אותה על קבוצות גיל שונות, לראות שילדים באמת מצליחים לעבוד בטמפרטורה כל כך גבוהה. גיליתי שילדים עובדים מדהים בזכוכית, לעיתים אף יותר ממבוגרים. הם ממושמעים, עושים בדיוק מה שמסבירים להם ומגיעים לתוצאות נפלאות. הסדנאות מזמנות אינטראקציות חברתיות מגוונות, בעקבותיהם החלטתי ללמוד השנה קורס באימון באומנות עם עליזה רון על מנת לקבל כלים נוספים."

מתי מתקיימות סדנאות?

"חדר הסדנאות פתוח כל יום (סגור בשבת) ויש ימים שבהם מתקיימות בו מספר סדנאות ברצף."

כל מה שמיוחד בזכוכית

עבודה עם זכוכית היא ממכרת! אפשר לשקוע בה ולא לרצות לקום מהכיסא. להתחיל משהו ולא לדעת מה תהיה התוצאה, ולהיות מופתעת כל פעם מחדש מהאפשרויות האינסופיות שיש. כבר כתבתי על זה גם בראיון עם יערה קליין ימיני ואצל רינה הייתה לי הזדמנות גם לראות ממש איך הכל נוצר.

הכל מיוחד בזכוכית, והינה כמה דברים מיוחדים שרינה בחרה לשתף:

פריט מיוחד: "מאוד חשוב לי לשמור על עניין בתחום, אחת לכמה זמן אני משתדלת לאתגר את עצמי בפרויקטים שונים, וליצור שיתופי פעולה עם יוצרים ואמנים אחרים מתחומים שונים. בנוסף כל שנה אני מעצבת חנוכייה מקורית מזכוכית, וחלקן משתתפות בתערוכות."

אמן מיוחד: "אמנית חרוזי זכוכית שאני אוהבת במיוחד היא Stephanie Sersich. היא צבעונית ומדויקת ויש לה סגנון ברור ואישי – אני מאוהבת."

סדנה מיוחדת: "לפני שנה השתתפתי בסדנת ניפוח זכוכית של Davide Penso במוראנו. לצערי לא התפניתי  מספיק להתאמן על השיטות שלמדתי. בזכוכית יש חשיבות גדולה לאימון סיזיפי בחומר והייתי שמחה לחזור לשבוע נוסף של אימונים בסדנא שלו."

יש עוד סיבה להגיע צפונה

כיום רינה עובדת על הקמת מתחם חדש שיפתח בקרוב, חנות גלריה ומתחם סדנאות צבעוני ומלא השראה. אז בביקור הבא שלכן בסביבה, כדאי לעצור בישוב הפסטורלי הזה, בנטור, לעשות הפסקה בדשא עם נדנדות שתלויות על העצים ועם השקט שיש מסביב, ואחר כך להיכנס לסדנה אצל רינה ולצאת עם יצירה צבעונית משלכן.

אתן מוזמנות להכיר את רינה גם באתר ובדף הפייסבוק שלה ולהתקשר אליה ולקבוע! תודה רינה על הסדנא, כולנו נהננו מאוד וכבר חושבים על לעשות עוד ועוד.

Facebook comments

השארת תגובה