נגרות קהילתית / ראיון עם יפעת ואמיר לוין מסטודיו9

יפעת ואמיר לוין הם זוג בחיים ושותפים לעבודה ולעשייה. הם החלו לעבוד יחד כשיפעת הייתה סטודנטית לעיצוב פנים ואת הרהיט הראשון שלה בנו יחד, מנייר של דפי זהב. כיום הם בעלי סטודיו9 – עיצוב, נגרות, קהילה, קיימות שנמצא בכרמיאל ומתמחה בעבודות נגרות באמצעות שימוש חוזר בעץ וביצירת סדנאות עיצוב ונגרות.

סדנאות מגרות לילדים ולכל המשפחה, סדנאות קהילתיות, עבודה עם עץ ממוחזר
צילום: נעם ערמון

מלימודי עיצוב לאג'נדה של קיימות

יפעת: "רציתי להוכיח למרצה שלי, שמאוד הערכתי, שיש לו עסק עם מישהי רצינית. אמרתי לאמיר שעל השיעור הראשון אני רוצה להציב על השולחן תוצר ששייך לפרויקט הגמר. אמיר עזר לי לבנות אותו על שלד של רשת ברזל. הוא קצת התנדנד אבל הוא היה מלא אופי, ובעיקר שלנו. זו עבודה שאנחנו מאוד גאים בה גם היום."

אמיר: "כשיפעת סיימה את הלימודים, המרצה שליווה אותה בפרויקט הגמר סיפר שמחפשים חבר'ה לעזרה בהקמת ביתן בתערוכת הרהיטים בגני התערוכה. הצטרפנו לאמן הולנדי בשם ג'וי ואן ארוון. בתחילת התערוכה קיבלנו שטח תצוגה ריק ובמשך שלושת ימיה בנינו יחד עם ג'וי רהיטים שיכלו לאכלס בית שלם, הכל מעץ משטחים. אפשר לומר שזו הייתה אבן דרך מאוד משמעותית עבורנו."

 החומרים ללימודי עיצוב הם יקרים ולא פעם מצאו את עצמם יפעת ואמיר משוטטים בין פחים, מקוששים ענפים ואבנים מהטבע, אוספים ספרי דפי זהב מיותמים מסף דלתות של אנשים שהתעצלו להרים אותם ועוד… המטרה העיקרית הייתה לצמצם עלויות והתפיסה הזו הפכה לאג'נדה של הסטודיו – שימוש חוזר בחומרים כדרך חיים.

סדנאות מגרות לילדים ולכל המשפחה, סדנאות קהילתיות, עבודה עם עץ ממוחזר
צילום: נעם ערמון

מקימים יחד סטודיו

אחרי שחזרו לצפון, יפעת ואמיר עבדו ולימדו במסגרות שונות עד שהחליטו לקפוץ למים ולנסות להתחייב יחד לסטודיו. הניסיון שצברו בעבודות נתן להם כלים בהם הם משתמשים עד היום.

יפעת: "במהלך שיפוץ אצל אמא של אמיר, מצאנו במחסן ארגז עם אריחי קרמיקה בני 30 שנה. לקחנו אותו ובנינו עבורה ספסל לכניסה לבית. זה היה תהליך מאוד אינטואיטיבי. את העץ חתכנו ממשטח ישן והרכבנו ממנו שלד לספסל. בתוכו הטבענו את אריחי הקרמיקה וכך נולד ה-רהיט שעשה עבורנו את המהפכה. רהיט ישן-חדש שמשמר זכרונות ויוצר חדשים. סיפור. היה שם קליק מטורף והבנו שאנחנו בכיוון הנכון."

אמיר: "קיבלנו המון תמיכה מההורים של יפעת. הם עודדו אותנו ליצור ו'הקריבו' למעננו את חלל הכניסה לביתם ששימש אותנו כסטודיו הראשון שלנו. לאט לאט הגיעו הזמנות נוספות מבני משפחה, חברים ואנשים שנחשפו לעבודה שלנו."

סדנאות מגרות לילדים ולכל המשפחה, סדנאות קהילתיות, עבודה עם עץ ממוחזר
צילום: נעם ערמון

 מתי החלטתם לפתוח סטודיו מחוץ לבית?

"זוג חברים ביקש שנלווה אותם בבניה של בית בובות לבתם הבכורה וזו הייתה הסדנה הראשונה שלנו. עשינו אותה בחצר האחורית של ההורים של יפעת, שהפכה לגן השעשועים שלנו. הבנו שכדי להתקדם כדאי לשכור חלל עבודה. שכרנו מקום שהיה פעם דיר עיזים באזור המשקי של הישוב שלנו והפכנו אותו לסטודיו. אנחנו קוראים לתקופה הזו התקופה הרומנטית. עבדנו שם קצת יותר משנה, שהייתה מאוד משמעותית להתפתחות העסקית שלנו. התחלנו לקבל עבודות גדולות יותר והרגשנו שמעגל הלקוחות שלנו הולך וגדל."

"סיום החוזה היה דרמטי ולרגע קל חשבנו שאנחנו סוגרים את הסטודיו אבל התעשתנו והחלטנו שאנחנו לוקחים את העניין כמקפצה לשלב הבא, ועוברים לסטודיו בכרמיאל. מאז אנחנו שם, כמעט שנתיים, ובכל חודש שעובר הסטודיו מתפתח למחוזות חדשים ומסקרנים."

 לעבוד יחד זה מאתגר?

"לפעמים שואלים אותנו איך זה לעבוד בזוג, אם זה לא קשה. אם החיים האישיים לא מתערבבים עם העבודה. אז כן, הם מתערבבים, אבל אנחנו אוהבים את הערבוב הזה. אלה החיים שלנו. זה מתערבב כי זה שלנו. אנחנו מוצאים את עצמנו מדברים בסטודיו על הבנות ועל סידורים ורגע לפני השינה על ענייני הסטודיו ומשימות למחר. אנחנו משתדלים להוות דוגמא לאלונה ולליבי בנותינו, ולהוכיח להן שאפשר לעשות גם וגם. זה המפתח לאושר מבחינתנו, טמון בזה סיפוק אדיר."

סדנאות מגרות לילדים ולכל המשפחה, סדנאות קהילתיות, עבודה עם עץ ממוחזר סדנאות מגרות לילדים ולכל המשפחה, סדנאות קהילתיות, עבודה עם עץ ממוחזר

ממוצרים לסדנאות

"עם הזמן בניית הרהיטים נדחקה הצידה. התחלנו לפתח קולקציה לתערוכה, אפילו כבר היה לה שם וסקיצות ראשונות. ואז עצרנו רגע והבנו שאנחנו ניגשים לזה עם המון אגו וזה לא עשה לנו טוב. עצרנו קצת וחשבנו מה נכון לנו. ככה הסדנאות והעבודה עם האנשים התחילו לתפוס מקום משמעותי יותר בסטודיו."

סדנאות נגרות לכולם

רוב העבודה שלנו כיום היא בסדנאות. אנחנו מעבירים סדנאות לאנשים פרטיים, לקבוצות, למוסדות ולארגונים. עובדים עם מועצות מקומיות ועיריות. עם ילדים מגיל 3, עם נוער ועם כל מי שרוצה לבנות משהו בעצמו. הלקוח המבוגר ביותר שלנו חגג יום הולדת 70. בנינו יחד איתו ועם בת הזוג שלו שידה לטלוויזיה.

סדנאות נגרות קהילתית

הסדנה שאנחנו הכי מטפחים ומאמינים בה היא נגרות קהילתית. הרעיון מאחורי המיזם הזה הוא להוביל קבוצה של אנשים שרוצים ללמוד לעבוד עם הידיים ולתעל את התשוקה הזו לעשייה לטובת המרחב הציבורי והקהילה שלהם. יחד איתם אנחנו מעלים רעיונות ובונים תוצרים שמשדרגים מועדוני נוער, מוסדות ישוביים ועירוניים וכל מיני פינות שזקוקות לאהבה ברחבי העיר. הפרויקט מוציא אנשים מהמרחב הווירטואלי למרחב הפיזי ומחבר ביניהם, נותן הזדמנות לעסקים מקומיים שמהם אנחנו קונים את החומרים ועוד. זה מנוף פיתוח מדהים.

סדנאות נגרות עצמאית

הבנו שמתפתחת סביבנו קהילה של מייקרים שאוהבים לבנות דברים עם הידיים. החלטנו להפוך את הסטודיו ואת אתר האינטרנט שלנו ללב פועם של עשייה. אנחנו פותחים את הסטודיו לאנשים שרוצים לבוא לעבוד (נגריה קהילתית) ומשתפים תכניות עבודה באתר שלנו. בעתיד אנחנו רוצים שזה יהיה מאגר נתונים ענק ומפורט שכל מי שרוצה לבנות וזקוק לליווי יוכל לצפות בסרטון הדרכה, לקבל רשימת חומרים ותכנית חיתוכים.

סדנאות מגרות לילדים ולכל המשפחה, סדנאות קהילתיות, עבודה עם עץ ממוחזר סדנאות מגרות לילדים ולכל המשפחה, סדנאות קהילתיות, עבודה עם עץ ממוחזר

מקום שכיף להיות בו

איך נראה הסטודיו?

"הסטודיו הוא חלל המורכב משלושה חדרים. בשניים מהם נמצא בית המלאכה והחדר השלישי הוא משרד. מדי יום אחד מאתנו או שנינו נמצאים שם. בין לבין, יפעת מלמדת עיצוב מוצר בבית ספר תיכון ואמיר מלמד נגרות בחטיבות ביניים."

האם יש אצלכם אירועים קבועים?

"בימי ראשון בערב הסטודיו פותח את שעריו והופך לסטודיו פתוח, סוג של נגרייה קהילתית. חברי הקהילה שלנו יכולים לבוא, להשתמש במרחב העבודה, בכלים שלנו ובליווי צמוד לביצוע פרויקטים שונים לבחירתם. בימי שני מתקיים חוג ילדים. זו השנה החמישית שאנחנו מובילים את החוג והילדים פשוט אדירים. אנחנו מלמדים אותם נגרות והם יוצרים פרויקטים מהממים. הם ממש מקור השראה עבורנו ולא פעם נעזרנו ברעיונות שלהם בתוך פרויקטים שונים שיצרנו."

סדנאות מגרות לילדים ולכל המשפחה, סדנאות קהילתיות, עבודה עם עץ ממוחזר

מה חייבים בכל סטודיו?

"נשמה, לב פועם, חזון ושיהיה כיף לעבוד. מבחינת כלים, יש 2 מכונות שאי אפשר בלעדיהן: מסור שולחן ומסור סרט. סט של כלים ידניים הכי בסיסיים שיש: פטיש, מברג, צבת, קליבות… כל השאר זה מותרות."

מה אתם הכי אוהבים בסטודיו?

"מבחינה פיזית: את העובדה שאפשר לשבת מול מחשב, ליצור תכנית עבודה ושנייה אחר כך לנסר את הלוח הראשון על המסור. מבחינה מנטאלית: את הניצוץ שיש לאנשים בעיניים כשהם מסתכלים על משהו שהם בנו בהדרכתנו. בדיוק בנקודה הזו אנחנו מבינים שהם חווים את מה שאנחנו חווינו כשבנינו את הרהיטים הראשונים שלנו וזו תחושה מאוד עוצמתית. לחוות את זה שוב ושוב דרך עיניהם זו תחושה אדירה. זה נותן לנו המון דרייב להמשיך בעשייה שלנו."

סטודיו שהוא מקור לנתינה

סדנה פופולרית – הסדנה הכי פופולרית שלנו היא סדנה לבניית יצורים דמיוניים. זו סדנה לילדים ולמשפחות ובמסגרתה בונים יצורי עץ שהם ממציאים. אנחנו מלמדים אותם להשתמש בכלי נגרות בטכניקות שונות והם תמיד מפתיעים אותנו עם תוצאות מדהימות.

חומרי גלם – העץ הוא עץ בשימוש חוזר. בהתחלה היינו מפרקים משטחים והיום אנחנו קונים את העץ. אחד הספקים הבודדים בארץ לעץ בשימוש חוזר הוא שכן שמנהל חווה כמה קילומטרים מהבית שלנו -"חוות רום". הוא מביא את העץ בצורת ארגזי תובלה ענקיים ממפעלים. בחווה שלו מועסקים אנשים שמתמודדים עם בעיות נפשיות. הם מפרקים את העץ ומנקים אותו מברגים וממסמרים. אנחנו רוכשים את העצים ומרוויחים פעמיים – גם ממחזרים וגם עוזרים ליצירת מקום תעסוקה לאנשים שחוזרים להשתלב בחברה. חרטנו את ערכי הקיימות על דגל הסטודיו וזו אחת הדרכים בהן היא באה לידי ביטוח במובן העמוק ביותר.

שיתוף פעולה מעניין – במהלך הקיץ עיצבנו כיתות לימוד במגמה לעיצוב מוצר בבית ספר תיכון. אנחנו ממש שמחים להיות חלק מהאנשים שעושים את המהפכה בעיצוב מרחבים חינוכיים בארץ. לפני שהתחלנו בפרויקט ביקרנו בחדרי הלימוד בבית הספר. מדובר בבית ספר שבו יפעת למדה בנערותה. זה לא ייתכן שכל כך הרבה שנים חדרי הלימוד נראים אותו דבר, איך אפשר ללמוד משהו בכיתה כל כך משמימה? המורים והתלמידים ראויים לכיתות שיכבדו אותם ויכבדו למידה.

סדנאות מגרות לילדים ולכל המשפחה, סדנאות קהילתיות, עבודה עם עץ ממוחזר
אחד החללים במגמת עיצוב מוצר שעוצבו ע"י סטודיו9
סדנאות מגרות לילדים ולכל המשפחה, סדנאות קהילתיות, עבודה עם עץ ממוחזר
אחד החללים במגמת עיצוב מוצר שעוצבו ע"י סטודיו9

מאחורי הקלעים של עסק עצמאי

שנינו גדלנו בישובים קטנים בצפון הארץ והיה לנו ברור שלשם אנחנו חוזרים. ידענו שזה לא יהיה פשוט להתפרנס בפריפריה ולא העלינו על דעתנו שנפתח עסק עצמאי. אבל האמנו שאם נעשה את מה שאנחנו אוהבים בהתמדה, נמצא את הדרך המקצועית שלנו והיום אנחנו שמחים להגיד שאפשר להתפרנס מכל דבר ומכל מקום. אנחנו גאים שיצרנו בעצמנו מקום שכיף לנו להיות בו ומצליח לפרנס אותנו. אנחנו עוזרים לאנשים להתנתק מהמסכים, אפילו אם לזמן קצר, ולהבין שאם הם רק ירצו הם יכולים לבנות הכל."

איך אתם משווקים את המוצרים והסדנאות?

"אחרי שחווינו אכזבות מפוסטים ממונים למיניהם, החלטנו להשקיע בעצמנו בתוכן איכותי באתר, בפייסבוק, באינסטגרם וביוטיוב של הסטודיו. אנשים מדברים, בין אם זה ברשתות החברתיות, בווצאפים ופנים מול פנים וזה עושה את העבודה. תקציב השיווק שלנו מופנה כרגע בעיקר ליצירת סרטונים שמצולמים ונערכים ע"י אנשי מקצוע."

משהו שלמדתם לאורך הדרך ועזר לכם?

"זה חייב להיות כיף! כשבנינו את הרהיטים הראשונים שלנו יחד זה הציף המון ריבים בינינו. לכל אחד יש את צורת החשיבה שלו ואת הדרך שלו להתבטא ולחקור. לא תמיד זה בא לידי ביטוי באותה צורה ומצאנו את עצמנו רבים על איך יותר נכון לעבוד וליצור מחבר מסויים לדוגמא. בשיא הכעס אחד על השניה הבנו שאם לא כיף לנו לבנות את הדברים, הרהיט ירגיש את זה והתוצאה תהיה פחות טובה."

 יש לכם עצה לאנשים שרוצים לפתוח עסק כמו שלכם?

"זו הרפתקה מטורפת אבל אפשרית. אמונה והתמדה, הם המתכון המנצח. גם אם לא תמיד רואים את התוצאה באופן מיידי, עצם העשייה מייצרת גלים ואדוות שאי אפשר לדעת לאן הם יגיעו ומה הם יביאו איתם בדרך חזרה."

בואו להכיר את יפעת ואמיר ואת סטודיו9 – כל הפרטים באתר, בדף הפייסבוק, באינסטגרם וביוטיוב של הסטודיו. תודה לכם על שבחרתם לשתף אותנו בעסק ובדרך שלכם!

יש לך עסק ותרצי שאכתוב עליך? אשמח לספר לך על אפשרויות הפרסום במגזין.
מוזמנת להתקשר או לכתוב לי 053-6065120 / manu.biener.g@gmail.com

*צילום: סטודיו9

לסיפורים על עסקים נוספים לחצו כאן

* הניוזלטר של מגזין 'מיס מנדלה' ישלח אליך ישירות לדוא"ל עם עדכונים על פוסטים חדשים. את ההרשמה לניוזלטר ניתן לבטל בכל עת.

לא נמצאו פוסטים

לא נמצאו פוסטים

לא נמצאו פוסטים

לא נמצאו פוסטים

לא נמצאו פוסטים

לא נמצאו פוסטים

לא נמצאו פוסטים

לא נמצאו פוסטים

לא נמצאו פוסטים

לא נמצאו פוסטים

לא נמצאו פוסטים

לא נמצאו פוסטים

לא נמצאו פוסטים

לא נמצאו פוסטים

לא נמצאו פוסטים

לא נמצאו פוסטים

לא נמצאו פוסטים

לא נמצאו פוסטים

לא נמצאו פוסטים

Facebook comments

השארת תגובה