הטיפים / לחשוב כמו מותג

מה בעצם אנחנו יודעות על מיתוג? איך מכניסים את כל הדברים הנפלאים שמתרוצצים לנו בראש אל תוך העסק שלנו? לנראות, לשפה ולערכים שלו? מיתוג זה תהליך מעניין ומלא התובנות שלנו על העסק, וכאחד כזה, הוא תהליך מהנה, שבסופו מתחזק החיבור בינינו לעסק ובין העסק לקהל שלו.

איך עושים את זה נכון? היום מתארחת במגזין חן יאקה-שומרון חברה ואוזן קשבת לכל שאלה עיצובית וטכנית לגבי האתר שלי. חן היא מעצבת ואשת אינטראקטיב, היא יוצרת זהויות לחברות וארגונים, מאפיינת ומעצבת ממשקי משתמש, וגם בזמנה הפנוי חיה ונושמת את המדיה הדיגיטלית, ומשתפת אותנו בכל מה שקורה ביום יום שלה.

צילום: אורטל אקרמן

 זה הזמן ליצור את המיתוג שלנו עם כמה כללים שחן מציעה כאן:

העסקים שאני הכי אוהבת לעבוד איתם הם עסקים קטנים, כאלה שמגיעים עם הרבה מאוד חלומות ורצון לעשייה. העסקים הקטנים הם אלה שעם קצת הכוונה אפשר לראות אצלם שינויים משמעותיים ביחס שלהם אל המותג שלהם, זה שעד לפני רגע הם החשיבו רק כ"עסק" ופתאום אפשר לגמרי להגיד שיש לו "פנים".

אחת הטעויות הכי נפוצות בחשיבה על מיתוג מתחילה בלוגו. רוב העסקים פונים למעצבים בבקשה למיתוג העסק שלהם כשלמעשה מה שהם רוצים הוא בעצם לוגו, כזה שייצג אותם ויגרום ללקוחות ולשוק להכיר אותם. אלמנט גרפי שיהיה מזוהה איתם. וזה נכון אבל לא לגמרי.

מיתוג הוא לא רק לוגו

לוגו הוא ההתחלה של תהליך המיתוג. עוד חלק אחד בפאזל הזה שנקרא "לחשוב כמו מותג", שינוי של החשיבה שלנו והפיכה של העסק שלנו מ"עוד עסק" לכזה שמכירים, שמזהים, שרוצים להיות כמותו. ואם יש לכן לוגו זה נהדר כי זה אומר שעשיתן את הצעד הראשון במיתוג ואתן בדרך להפוך למותג.

אז מה זה מיתוג?

אני מאמינה שאין הבדל גדול בין עסק קטן לחברה גדולה כשמדובר במיתוג, ועם הקפדה על כמה כללים יחסית פשוטים אפשר לגרום לעסק הקטן שלנו להיראות מקצועי וגדול לא פחות מאותה חברה גדולה.
אתן יכולות לבחור בכלל אחד וללכת איתו, אתן יכולות לבחור בכל הכללים. אתן בעיקר תשימו לב שהכללים שאני אציג בפניכן משתלבים ומחזקים אחד את השני ובסופו של דבר יחזקו את המותג שלכן.

מיתוג זה חוקים

כמו בחיים עצמם, כשיש לנו חוקים קבועים מאוד קל לנו לדעת מה אנחנו אמורים לעשות. כשמדובר במיתוג החוקים האלו מתייחסים לצבעים שנשתמש בהם, לטיפוגרפיה (סוג הגופן) אותה נבחר, סגנון התמונות והעיבוד שלהן, אייקונים, סוג קו (דק בעובי 1 פיקסל או אולי בכלל קו מקווקו?), טקסטורות ופאטרנים.

כל בחירה שנעשה בהקשר הזה צריכה להיות עם מחשבה מראש והתאמה לחוקים שנקבע לנו, לדוגמה:

קבעו לכן את סקלת הצבעים בה תשתמשו לפרסומים שלכם, באתר שלכם ובכל  מוצר שיצא תחת ידכם – בין אם זה פלאייר, כרטיס ביקור או חתימה למייל. תדאגו שתהיה לכם צבעוניות אחידה שתהיה מזוהה אתכן.

בחרו משפחת גופנים אחת אחידה, עם מספר משקלים (רגיל, בולד, דק) כדי שתוכלו לשחק עם התוכן הכתוב שלכן ולהדגיש מילה במשפט או להבדיל טקסט רץ מכותרת. יכול מאוד להיות שהגופן שתבחרו לעבוד איתו הוא אותו גופן שהמעצב/ת בחר/ה ללוגו שלכן. אם הלוגו שלכן הוא באנגלית או עם גופן שהוא פחות קריא לטקסט רץ (פסקה למשל) כדאי לבחור גופן שיתחבר בצורה הרמונית עם הלוגו, ותמיד עם דגש על קריאות.

מיתוג זה ערכים ותכונות

לכל עסק יש את הערכים על פיהם הוא עובד, האני מאמין שלו, שלכן. ערכים שמבדלים אתכן מן המתחרים או הקולגות שלכן – האם העסק שלכן הוא "ירוק" וידידותי לסביבה? האם הוא עסק חברתי שתומך בבעלי מוגבלויות? אולי העסק שלכן פונה רק לנשים מתוך אידיאולוגיה? אולי הערך המבדל שלכן הוא חדשנות טכנולוגית? ואולי פשטות?

האם הייתן אומרות שהתכונות של העסק שלכן הן שהוא חם וביתי או אולי חצוף ובועט? הוא ילדותי או רציני?

ערכים ברורים ותכונות אנושיות שאנחנו נותנות לעסק ובעזרתם מתארים אותו, עוזרים לנו לכוון את העסק שלנו למקום שהכי מתאים לו ולנו.

מיתוג זו שפה

אנחנו תמיד מדברות על מיתוג בהקשר של איך זה נראה, חיצוני, ויזואלי, אבל האמת שיש חשיבות גדולה גם לאיך אנחנו נשמעות או נקראות, סגנון ה"דיבור" שלנו, הקול הוויזואלי שלנו.

אם אנחנו מותג שפונה לקהל צעיר אנחנו נרצה לדבר בשפה שהקהל הזה יתחבר אליה, אנחנו נשתמש בביטויים שמתאימים לו בתוכן שנכתוב, עד לרמת המיקרו-קופי שנשתמש בו להנעה לפעולה. הכל יגיד אנחנו צעירים ומגניבים.

אם אצלי בסטודיו אחד הערכים שמנחים אותי הוא להנגיש את התוכן והטכנולוגיה לעסקים קטנים, שלא תמיד מכירים או חוששים לגשת לפלטפורמות שלא מוכרות להם, אני אשתמש בשפה שתהיה ברורה להם, בדיוק כמו שאני מדברת, שפה שתפשט לקורא תהליכים.

גם לנושאים עליהם אנחנו בוחרות לדבר יש חשיבות בהתפתחות המותג שלנו. אין כאן אסור או מותר – יש מותגים שיהיה להם נכון להכניס פוליטיקה לתכנים שלהם ויש כאלו שלא, יש מותגים שיהיו יותר אישיים בפוסטים שהם כותבים ויש כאלו שישמרו על דיסטנס מסוים עם הקוראים כדי לשדר תדמית יותר מרוחקת. כל החלטה שכזו צריכה לבוא מתוך מחשבה – האם זה מקדם ותורם למותג שלי או לא?

מיתוג זו תחושה

ויותר משזו תחושה זה דיוק.

אנחנו תמיד עוסקות במסרים שאנחנו רוצות להעביר ללקוחות שלנו – המוצר שלנו הוא בדיוק בשבילכם, אתם רוצים לרכוש אותו. או בואו תקראו את הפוסט החדש שלי הוא בדיוק מה שאתם צריכים לקרוא עכשיו. אנחנו רוצות לחדד מסר מסוים, אנחנו יכולות לכתוב פסקה שלמה שמתארת ומסבירה אותו. ואנחנו יכולות פשוט לשים את התמונה האחת המתאימה שתגרום לכל האסימונים שלנו ליפול ולכל הפאזל הזה להתחבר. פתאום הצלחנו להעביר רגש אחד מזוקק שהקפיץ את המסר שלנו.

הייחודיות והבידול שאנחנו מוציאות החוצה אל הקהל שלנו, ואת זה לרוב לא נראה רק בלוגו שלנו.

עכשיו רק צריך ליישם

אז עכשיו כשברור לנו מה אנחנו רוצות להיות ואיך אנחנו רוצות שהעסק שלנו יראה נשאר לנו רק… להתחיל ליישם. לחשוב מה המסרים שלנו, מה השפה של המותג, הערכים שלו, לעשות את בחירות שמתאמות למותג שלנו. הוא חלק בלתי נפרד מהעסק ומהעשייה שלכן.

תודה

תודה חן שהתארחת כאן, ופרטת על הללים החשובים התהליך המיתוג. ואתן, מוזמנות להיכנס לאתר של חן, לדף הפייסבוק ולאינסגטרם שלה שכל התמוננות בפוסט לקוחות ממנו. מוזמנות גם לקרוא קצת אל הפן המקצועי והאישי ביום יום של חן בשני הבלוגים שלה.

יש לכן עסק ועוד לא עשיתן לו מיתוג? אז בטח יהיו לכן שאלות? נשמח לשמוע! ואם כבר יש לכן שאלות לחן, יש לה גם קבוצה בפייסבוק שבה היא תשמח לספר ולענות עוד.

***מכירות את הבלוג שלי בפייסבוק? אל תשכחו לבקר…

לא נמצאו פוסטים

לא נמצאו פוסטים

לא נמצאו פוסטים

לא נמצאו פוסטים

לא נמצאו פוסטים

לא נמצאו פוסטים

לא נמצאו פוסטים

לא נמצאו פוסטים

לא נמצאו פוסטים

לא נמצאו פוסטים

Facebook comments

2 תגובות

  1. הילה לוי, תלתלים בלוג אופנה הגב

    אין אין אין על חן. מאחת שיודעת. 😉

  2. נעמה אורבך הגב

    בכל פעם שאני קוראת משהו שחן כתבה מתחשק לי לתת לה לעשות לבלוג שלי מיתוג מחדש, רק כדי לראות מה היא תמציא. פוסט משובח

השארת תגובה