איך להצליח בקמפיין מימון המונים / כל הסודות

האם כבר קרה לכן שהפתעתן את עצמכן? ברמה כזו שאפילו קוראת בכף היד עם דוקטורט לא הייתה מצליחה לעלות על זה ממחקר מעמיק של כף היד שלכן? ברמה כזו שיועצת עסקית לא הייתה מכוונת אתכן לשם אלא אם כן פקוק בכל שאר הכבישים? אז בשנה האחרונה הפתעתי את עצמי ואני עדיין לא מאמינה שיצאתי למסע הזה עם עצמי. מסע מימון ההמונים שלי כדי להוציא לאור ספר על נשים ומרחבי עבודה, ספר מיוחד ומרגש.

נתחיל מהסוף

בתחילת מרץ השנה כבר לא כססתי ציפורניים. קמפיין מימון ההמונים שלי הגיע ל-100% שבוע לפני תאריך היעד ואת הימים האחרונים העברתי בלחץ מתון בלבד. סיימתי את הגיוס עם קצת יותר מ-60,000 ₪ שהם 110% מהתכנון המקורי. הורדתי את האצבע מהעכבר אחרי חודש וחצי שהיא הייתה דבוקה אליו, ארזתי מזוודה ונסעתי להירגע.

אמרתי לעצמי שהדבר הראשון שאעשה כשאחזור יהיה לספר לכן בדיוק מה עשיתי. והינה כעבור חצי שנה בלבד, ישבתי לעשות את זה. בפוסט הזה אני אספר קצת ממה ש*אני* עשיתי. זה לא מתכון להצלחה, זה מה שאני עשיתי ולשמחתי זה עבד. היו רגעים של דיכאון ושל שמחה ואני שמחה שיצאתי מהתהליך שפויה. אז מה עשיתי? הכל ממש פה. מימון המונים – כל הסודות (שלי).

מימון המונים – איך זה עובד

לא מסובך. סה"כ לכתוב קצת על עצמך, להחליט כמה כסף את רוצה לגייס ומה את רוצה לתת בתמורה, וזהו. שולחת על פני הרשת וכל החברים והחברים של החברים ישר נרתמים למשימה ויחד אתם מפליגים אל השקיעה עם 100% הצלחה או יותר. לא בדיוק.

סוגים של קמפיינים

כל קמפיין הוא חשוב. לפעמים הוא חשוב לנו כחברה ולפעמים למישהו אחד ספציפי. לפעמים זה חלום, לפעמים זה הכרח. אבל אם אתן החלטתן שזה משהו שאתן רוצות להגשים זה מספיק על מנת להפוך את הקמפיין הזה למשהו חשוב. וחשוב גם להבין שיש כל מיני סוגים של קמפיינים (לא מבוסס על מחקר סטטיסטי) ולדעת איפה אתן ממוקמות.

קמפיין למטרה חברתית – זהו קמפיין שמקדם אג'נדה חברתית כלשהי, ומטבעו סוחף אחריו הרבה אנשים שנרתמים מיד לתמוך, לשתף ולפרסם. גם היח"צ לקמפיין כזה יהיה לפעמים הרבה יותר מוצלח והחשיפה יותר גדולה (כמובן בהנחה שמי שמנהל אותו עושה זאת בצורה טובה).

קמפיין למטרה נעלה – קמפיין שמקדם פרויקט אישי אבל בעל השלכות חברתיות, שבא לפתור בעיה אישית של מישהו בעזרת הציבור. קמפיין שהצלחתו יותר קריטית או שהוא נובע ממקום של קושי. גם במקרה הזה הסביבה נרתמת יותר, משתפת ועוזרת להגיע לחשיפה גדולה יותר.

קמפיין למטרה אישית – פרויקט שמקדם הגשמת חלום. הכי אישי ולפעמים זה הופך את זה ליותר קשה. כי אנחנו עושות את זה בשבילנו. ורוצות שמי שסביבנו יירתם לעזרה וישתף ויעשה פוס מהעיסוקים שלו כדי להתמקד בנו. ושיתקשרו, יכתבו או יראיינו אותנו. אבל גם אם זה לא תמיד קורה, זה לא צריך לעצור בעדינו. אנחנו נעשה את הכי טוב, ויהיה טוב.

מימון המונים מוצלח מתחיל בהכנה טובה

כמו הרבה פרויקטים אחרים, גם קמפיין מימון המונים מצריך הכנה מראש. צריך לאסוף מידע, לקבל החלטות, לחשוב על תרחישים, לדבר עם אנשים, לשאול שאלות והאהוב עלי – לעשות רשימות. הפעם כדאי ללכת על מחברת גדולה, אולי אפילו שני נושאים…

מתי להתחיל – הטיימינג חשוב. אתן צריכות לדעת מי הקהל שלכן, ואם למשל בזמן החגים הוא בתאילנד, אז זה לא יהיה הזמן הטוב להתחיל קמפיין. אני החלטתי להתחיל את הקמפיין באמצע ינואר, והוא נמשך עד תחילת מרץ. תקופה של שגרה נטולת חופשות. את כל ההכנה, וההחלטות שלפני עשיתי במהלך שלושת החודשים שלפני תחילת הקמפיין, בהם תכננתי ורשמתי לי כל פיסת מידע שנראתה לי חשובה.

איזו פלטפורמה לבחור – גם פה נתחיל מהסוף. אני בחרתי בהדסטארט. בהדסטארט אין אופציה להצלחה חלקית בפרויקט. מקבלים את הכסף רק אם מצליחים לגייס הכל. חשוב להבין את ההבדלים ולבחור במה שמתאים לכל אחת. במידה ואתן מוכנות לצאת לדרך גם עם חלק מהסכום, אפשרות של מימון חלקי יכולה להיות רלוונטית עבורכן, אבל אני החלטתי ללכת על כל הקופה – הכל או כלום.

כמה זמן ימשך הקמפיין – שאלה ממש חשובה. תחזרו אליה שוב אחרי שתסיימו לקרוא. ניתן לנהל קמפיינים עד 90 יום. וזה מה שתכננתי. ככל ששקעתי יותר בהכנה, והבנתי מה זה אומר שגרת יום יום של קמפיין המונים, החלטתי לקצץ את משך הקמפיין ל-50 יום. חשוב לציין שקמפיין שנמשך יותר לא בהכרח מניב תוצאות טובות יותר כי לרוב עיקר התמיכה היא בהתחלה ובסוף, אז עלולה להיות תקופת ביניים מתסכלת באמצע

מי ינהל את הקמפיין – שאלה חשובה. אם מישהו אחר יהיה אחראי על ההתנהלות היום יומית בזמן הקמפיין זה יחסוך לכן לחץ ולחיצות על ריפרש. לא לכולן מתאים או לא לכולן יש זמן להשקיע בכל יום זמן בקמפיין. ולא מעט זמן כפי שתראו בהמשך. במקרה שלי, בחרתי לעשות לבד את כל מה שקשור לפרויקט.

לדבר עם אנשים שהתנסו בקמפיין בעבר – חשוב מאוד!!! אנשים שהתנסו בקמפיין בעבר יוכלו לתת לכן אינסוף טיפים. נכון שכל אחד עובר תהליך שונה ויש חוויות שונות אבל מכל אחד תוכלו לקחת לפחות טיפ אחד. אולי זה יהיה כמה ימים כדאי שימשך הפרויקט, אולי רעיון להפצה, ואולי רק הכנה נפשית למה שאתן עומדות לעבור. לי אישית זה מאוד עזר, דיברתי גם עם מי שעשה, וגם כאלו שתכננו לעשות ועשינו סיעור מוחות.

רשימותרשימות זה משהו שצריך לעשות לכל דבר בחיים ובטח בקמפיין. יש כל כך הרבה רשימות שכדאי אפילו לעשות רשימות של רשימות. אתן חייבות להגיע מוכנות ליום שבו הקמפיין מתחיל. רשימה של אנשים שיכולים להפיץ, רשימה של מקורות שיכולים לעזור לכם בפרסום, רשימת פוסטים שתעלו במהלך הקמפיין, ועוד אינסוף רעיונות, אבל מסודרים ברשימה. זה מאוד חשוב כי ברגע שאתן מעלות את הקמפיין לא תרצו לבזבז זמן על הכנת הרשימות אלא על העבודה לפיהן.

תשורות – מה תתנו בתמורה לתמיכה? חשוב להכין רשימת תשורות מגוונת ולזכור שלא כל מי שתומך בקמפיין בהכרח מעוניין במוצר או בשירות שלכם אלא מעוניין לתמוך בהגשמת החלום שלכן. ולכן, חשוב שיהיו שם גם מתנות שלאו דווקא קשורות לקמפיין. אם יש סביבכם חברים או מכרים שרוצים לעזור ולתת תשורה, זה מעולה וזה חושף אתכן לקהל נוסף. מומלץ לתת תשורות במגוון סכומים כך שגם מי שרוצה לתמוך בקטנה וגם מי שרוצה לממן לכן חצי מהקמפיין ימצא את התשורה המתאימה לו.

הכנת הסביבה – הכינו את מי שסביבכן שבזמן הקרוב תהיו נחמדות רק למי שתומך. טוב, לא באמת אבל בהחלט כדאי לעשות הכנה שאתן עומדות בפני פרויקט גדול. טיפ קטן – רוב האנשים סביבכן לא יודעים מה זה מימון המונים ולא מבינים לפעמים את החשיבות של התמיכה, השיתוף וההפצה של כל אחד ואחד וכמה זה תורם להצלחה. על פני השטח זה נראה כמו משהו פשוט שקורה גם אם הם לא תומכים. אז ספרו קצת. אתן כבר תחפרו בהמשך.

לחפור בפרויקטים של אחרים – חשוב מאוד ללמוד ממה שאחרים כבר עשו. איזה תשורות בחרו, כמה זמן נמשך הקמפיין, מתי היו עיקר התמיכות, מה פרסמו בפייס וכל כמה זמן, איפה כתבו עליהם. לקרוא וללמוד, ולחשוב מה אפשר לקחת לקמפיין שלנו. ואם הם חברים, אז תדברו איתם כמו שהצעתי בסעיף קודם.

מימון המונים מוצלח זה עבודה יום יומית

כל שלבי ההכנה חשובים על מנת להתחיל את הקמפיין כמה שיותר מוכנים. מחכה לכן תקופה מאתגרת ומלחיצה כי כולנו בסופו של דבר רוצות להצליח להשיג את המטרות שלנו ורוצות לגייס את ה-100% ואפילו יותר. גם בעבודה היום יומית על הקמפיין יש דברים שצריך לדעת ולהכניס ללו"ז.

העלאת הקמפיין – העליתן את הקמפיין והגיע הזמן להתחיל. רגע… לפני שאתן מספרות לכל העולם ואשתו במילים, וואטסאפים, מכתבים ופקסים על הפרויקט, חכו רגע. ספרו למשפחה והחברים הקרובים, תרמזו להם שהם צריכים להירתם ראשונים למשימה. כולנו אוהבים פרויקטים מצליחים ולכן, לפני שמספרים לכולם עדיף לחכות ולהגיע ל-20% תמיכה רק ממעגל החברים הקרוב מבלי לפרסם. לרוב זה קורה ממש בימים הראשונים ואז אתן יכולות להתחיל לפרסם ברשתות את הקמפיין שכבר נראה בכיוון הנכון.

לפנות זמן – צריך לקחת בחשבון שמדובר בהשקעה של זמן, וכמות הזמן שתשקיעו לרוב תהיה לה השפעה מאוד גדולה על התוצאות. כמות הזמן שמשקיעים בקמפיין היא לא רק הפנייה לאנשים אחרים, אלא ההתנהלות בזמן הקמפיין, חיפוש הזדמנויות, יחסי ציבור, חשיבה על תכנים לפרסום ועוד. זה יבוא על חשבון משהו – עבודה, ילדים, פנאי, שינה, שפיות.

איך מפיצים – טוב, פה אפשר להיות מאוד יצירתיים, כל אחד בדרכו. מה שצריך להבין זה שזו עבודה. ממש. אם כולם חברים שלכן ותומכים כבר ביום הראשון הסתדרתן. אם לא אז צריך להשקיע זמן ומאמץ כדי להגיע לכל אחד ואחד שיכול להיות רלוונטי, בין אם היה בכיתה ב' אתכן או שעשיתן איתו יוגה. בסופו של דבר ככל שמגיעים ליותר אנשים זה מגדיל את הסיכויים שלכן להצליח. אין מתכון מנצח. יש מי שיצליח בלי לשלוח לכל מי שרק אפשר ויש מי שלא. לפעמים אתן עלולות לחצות גבול שלא חשבתן שתחצו. לגבי הקמפיין שלי – כן, פניתי לאנשים דרך הפייסבוק וסיפרתי להם, ולא למעט. מצד שני, לא עדכנתי את קבוצות הוואטסאפ של הגן והבי"ס על המאורע הזה בחיי. כל אחד ומה שטוב לו ואם זה עובד – הכי טוב.

יחסי ציבור – כדי שהקמפיין שלכן יגיע לכמה שיותר אנשים, צריך לעשות לו יחסי ציבור טובים. אם השקעתן בתהליך ההכנה, אז בוודאי יש לכן רשימה של מי שיכול לקדם את המטרה שלכן. כתבת במגזין מודפס או דיגיטלי? מראיינת בתכנית טלוויזיה? משפיענית כלשהי בסביבתכן הקרובה? ולא רק. היום הכל נגיש וניתן לפנות להרבה מקורות חשיפה. רצוי להתחיל כבר קודם לעניין כך שברגע שהקמפיין באוויר הקשר כבר נוצר ואפשר להתקדם מיד. כתבות ופרסום מסוג זה אפשר לשמור גם לשלב מתקדם יותר בקמפיין, במידה וזו חשיפה טובה זה כול להביא לתמיכה יפה בשלב הקריטי של הקמפיין. ואם כתבו עליכן או ראיינו אתכן – לשתף, לשתף, לשתף. אולי מישהו על הירח עוד לא שמע על זה.

פוסטים – ברור שהפייסבוק הוא מנוע קידום חשוב לפרויקט שלכן. אולי לא לכולן אבל בהחלט לרוב. אז צריך להשתמש בו. אם אתן לא חיות פייסבוק תצטרכו לקבל החלטה מה אתן עושות בזמן הקמפיין. זה יכול להשפיע מאוד על התוצאות. וגם אם תציפו, חודש אחרי שיגמר הקמפיין וישתנה האלגוריתם, אף אחד לא ימצא את רוב מה שכתבתם כולל מה שאתן רוצות שימצאו. חשוב שבפוסט יהיה ברור מה אתן רוצות להעביר. שוב, לא כולם יודעים מה זה קמפיין מימון המונים. אז הפוסטים צריכים להיות ברורים. אלו לא פוסטים של "פליז תתמכו בי" אבל גם לא סיפור ארוך מהחיים בלי לינק. וחשוב לגוון בפוסטים כי כל אחד מתחבר לדברים אחרים ותומך מסיבות שונות. אפשר לשתף במה שקורה מאחורי הקלעים, אפשר להצחיק אם זה רלוונטי, מה שחשוב לדעתי, הוא לכתוב דברים שאתן מתחברות אליהן, להיות אתן. חשוב גם להדגיש את חשיבות התמיכה – אם הקמפיין לא יגיע ל 100% הפרויקט לא יצא לפועל.

עמלה ועוד – לא לשכוח שיש הוצאות נוספות. דבר ראשון העמלה. צריך לקחת אותה בחשבון כשמתכננים את הסכום שרוצים לגייס, בסוף הקמפיין חלק מהסכום שגויס תשלמו כעמלה. הוצאות נוספות שצריך לזכור הן הוצאות משלוח במידה ויש דברים שאתן מתכננות לשלוח. ואם ניהלתן קמפיין פרסום בתשלום או פרסום אחר בתשלום אז לזכור לקחת את זה בחשבון כדי שבסוף לא יהיה חסר כסף להשלמת הפרויקט.

מתמודדים עם תקופות – ההתחלה והסוף כאמור הם כי חזקים מבחינת תמיכה. אם בחרתן תקופה ארוכה יחסית אתן עלולות למצוא את עצמכן עם "אמצע" פרויקט ארוך. תחזיקו מעמד! תשקיעו בהתחלה אבל שמרו גם כוחות לסוף. לפעמים התהליך מתסכל, בשביל זה יש את הסעיף של כתף תומכת בהמשך.

תגובות שליליות – הגרסה האינטרנטית של "תרמתי בעבודה". לא כולם מעוניינים לתמוך. זה בסדר גמור. אבל יש את מי שבוחר לספר לכן למה ולפעמים זה לא נעים. לא נורא. על כל תגובה כזו יש המון תגובות אוהבות והמטרה שלנו בחיים היא לא שכולם יאהבו אותנו.

כתף תומכת – חשוב שתהיה לך החברה שאליה תוכלי להתקשר או שתוכלי להציף אותה בוואטסאפים עם הודעות שמחות על תמיכה או מבואסות על אכזבות. כשיש לך איפה להוציא את הכל, את יכולה להתמודד יותר טוב עם הקמפיין.

מה תעשו עם כל הטיפים האלו?

אם אתן לקראת או בדיוק באמצע של קמפיין מימון המונים, אני מקווה שהפוסט של יעזור לכן, ואם לא אז למדתן כמה דברים חדשים עלי… חשוב להתחיל קמפיין כשאתן מוכנות וחשוב להיות מוכנות לרגשות מעורבים. זו תקופה מעניינת, כן, מעניינת אבל בסופה יש אופציה להגשמת חלום ורצוי גם לתזמן משהו נחמד לחגוג את הסיום.

אם יש לכן שאלות כלליות לגבי תהליך גיוס במימון המונים, מוזמנות לרשום אותן בתגובות ואשמח לענות. לייעוץ יותר ספציפי ניתן לפנות אלי. הכתבה כתובה בלשון נקבה אך פונה לכל מי שחושב על קמפיין מימון המונים.

בהצלחה!

לא נמצאו פוסטים

לא נמצאו פוסטים

לא נמצאו פוסטים

לא נמצאו פוסטים

לא נמצאו פוסטים

לא נמצאו פוסטים

לא נמצאו פוסטים

לא נמצאו פוסטים

לא נמצאו פוסטים

לא נמצאו פוסטים

לא נמצאו פוסטים

לא נמצאו פוסטים

לא נמצאו פוסטים

לא נמצאו פוסטים

לא נמצאו פוסטים

לא נמצאו פוסטים

לא נמצאו פוסטים

לא נמצאו פוסטים

לא נמצאו פוסטים

Facebook comments

השארת תגובה